A Ricard Monné li agrada arreglar coses, una passió que ha heredat del seu avi sabater. El que ell apedaça i afina són caixes, bombos, goliats, toms, plats i pedals. Elements bàsics d’una bateria acústica, instrument que l’ha acompanyat des de ben petit i que li ha portat tants mals de cap com moments de felicitat. Fa més de 10 anys que treballa al seu taller del Poble-sec (carrer de Magalhäes, 31) i s’ha convertit en un referent dins el sector. És l’únic reparador de bateries que s’hi dedica de forma professional a Catalunya.

“Has de tenir coneixements de metal·lúrgia, física, química i una mica de mecànica“, explica Ricard Monné al ‘Plaça Tísner’, però també hi ha un altre requisit imprescindible: “Has de ser bateria. S’ha de saber com ha de sonar allò que repares”.

Tenint en compte que una bateria, des del moment que la muntes li comences a donar cops, és normal que es trenqui”
Ricard Monné

Com es trenca una bateria?

“Tenint en compte que des del moment que muntes una bateria li comences a donar cops, és normal que es trenqui”, afirma Monné. Sobretot els pegats de plàstic dels tambors, que tots els bateries colpegen hores i hores amb les seves baquetes. I afegeix que “el que més pateix d’una bateria acostumen a ser els plats, que són també l’element més car“. Al seu taller, batejat com a Happy Frog Drums, són especialistes en adobar-ne les esquerdes.

Problemes d’oïda i classes d’iniciació

Aquest singular mecànic també afina toms, bombos i goliats mentre pica els pegats i colla els cargols de les caixes: “Els pegats de plàstic es van destensant a base de rebre mastegots i cal reajustar-los”. Monné reconeix que després de passar tot el dia “estressant” les oïdes, entre tant de soroll té el cap com un bombo, per això un dels seus estris de treball són els cascos aïllants: “És molt fàcil tenir un problema auditiu amb una agressió tan bèstia de forma constant”. Els utilitza també en les classes que fa de forma esporàdica a alumnes que volen introduir-se en el món d’aquest multiinstrument que es va crear als EUA a finals del s. XIX, per això els consciencia de la importància de protegir les oïdes.

És molt fàcil tenir un problema auditiu amb una agressió tan bèstia de forma constant”
Ricard Monné

Monné explica que a Barcelona hi ha moltíssima gent interessada en experimentar amb la bateria. “La majoria són adults, gent que sempre havia volgut provar i mai no havia tingut l’oportunitat“. Mai no és tard per aprendre a tocar aquest instrument de percussió per a gent discreta que vol fer-se sentir a cops de baqueta.