El desplegament de la zona de baixes emissions (ZBE) ha permès reduir 609.000 desplaçaments de vehicles més contaminants, des de la seva entrada en vigor l’1 de gener del 2020. Això ha fet baixar un 11 % els nivells de NO2 a Barcelona. “Hem aconseguit els objectius”, assegura Eloi Badia, regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, que també posa de relleu que aquesta va ser una “mesura pionera” a l’estat espanyol.
Aquestes són algunes de les principals conclusions del primer informe d’implantació i seguiment d’aquesta mesura, després dels dos primers anys de funcionament (un dels quals en pandèmia). L’altra és l’impacte en la salut que ha tingut la millora de la qualitat de l’aire. Segons les dades de l’Ajuntament, la renovació del parc de vehicles i la BZE han contribuït a evitar 125 morts anuals (el 0,8 % de totes les morts). També s’ha reduït un 5 % els casos nous d’asma infantil (110 casos anuals) i l’1 % dels casos nous de càncer de pulmó (15 casos anuals).
Els vehicles sense etiqueta es redueixen al 4 %
Segons les dades del consistori, actualment el parc de vehicles que circula sense etiqueta només és del 4 %, mentre que el 2017 era cinc vegades superior (20 %). Entre aquests vehicles hi ha els que encara tenen una moratòria vigent abans de la prohibició, com els camions i els autocars petits, i els que demanen una autorització de dia per poder accedir a la ZBE.
L’Ajuntament també destaca que la ZBE ha augmentat la sensibilitat envers els vehicles no contaminants. Així, els vehicles amb etiqueta groga, dels que l’Ajuntament n’estudia vetar la circulació en un futur, han passat del 47 % el 2017 al 24 % a finals del 2021.
Més de 69.000 multes pagades
Pel que fa a les multes, a desembre del 2021 s’havia completat el pagament d’un total de 69.145 expedients sancionadors. El consistori creu que el grau de compliment de la prohibició de la ZBE és alt, i posa d’exemple com s’ha passat de les 12.500 multes el primer gener del 2020, quan es va implantar la mesura, a les 4.500 del desembre del 2021.