operacio tornada litoral

(ACN) El vehicle privat continua duplicant en nombre de desplaçaments el transport públic a l’àrea metropolitana de Barcelona. Segons dades d’una enquesta de l’ATM i Institut Metròpoli feta entre el 2004 i el 2023, per cada trajecte en metro, tren o bus se’n fan dos en cotxe o moto en desplaçaments amb Barcelona com a origen o destinació. Pel que fa a la resta de municipis de l’AMB, es fan 1,1 milions de trajectes diaris en cotxe o similars i 456.800 en bus o tren.

L’edició del 2023 de l’enquesta reflecteix que un 51,1 % dels desplaçaments es van fer amb mobilitat activa, és a dir, caminant, en bicicleta, patinet elèctric o altres mitjans; el 32,5 % es van fer amb vehicle privat i el 16,4 %, amb transport públic, és a dir, la meitat.

Deixant de banda la mobilitat activa, l’any passat dos de cada tres desplaçaments es van fer en cotxe i el viatge restant, en bus, tren o metro. El pes d’un mitjà i l’altre ha estat estable en les últimes dues dècades: des del 2004, la quota del transport públic ha oscil·lat sempre entre el 32 i el 38 %, excepte en el període pandèmic, quan va arribar a baixar fins al 25 %.

3,3 M de desplaçaments en transport públic i 6,6 milions, en cotxe

Fa 20 anys es feien 2,6 milions de desplaçaments al dia en cotxe i moto. El 2004 ja van representar 4,7 milions de desplaçaments al dia, una xifra que es va elevar fins als 6,1 milions 10 anys després, que va arribar prop dels 6,6 milions l’any passat.

Destaca especialment el fet que el transport públic és el més popular tant en els desplaçaments amb origen i destinació dins de Barcelona com en els viatges entre la resta de l’AMB i la capital. Amb tot, el pes d’uns i altres canvia en els trajectes que comencen i acaben a l’àrea metropolitana però sense passar per la principal ciutat catalana: 1.114.900 es fan amb mobilitat privada i 456.800 amb la pública.

Si analitzem les dades per comarques, s’observa que, en conjunt, per cada 100 trajectes en vehicle privat, al Barcelonès n’hi ha 181 en transport públic, una xifra que baixa en picat fins al voltant de 25 al Vallès Occidental i al Baix Llobregat, i a 10 al Maresme. A Osona o al Berguedà, per cada 100 viatges en cotxe n’hi ha dos amb la seva alternativa.

Els homes, més propensos a agafar el cotxe que les dones

L’enquesta també dona la xifra mitjana d’1,18 persones per cada vehicle privat en els desplaçaments. I la franja d’edat que més agafa el cotxe és la de 30 a 64 anys.

Pel que fa als perfils sociodemogràfics, l’enquesta revela que els homes tendeixen més a conduir vehicles privats que les dones (38,4 % i 26,7 % respectivament), tenint en compte que en els dos casos la mobilitat activa és la més popular.