La vaga dels treballadors d’Eulen se suma a la llista de mobilitzacions que han protagonitzat, en l’últim any, les plantilles de diferents empreses que presten servei a l’aeroport. Són de sectors diversos, com la neteja o la restauració, però tenen en comú el fet de ser empreses subcontractades. Pels sindicats, aquesta externalització és la causa de la conflictivitat laboral que es viu a l’aeroport. Acusen Aena d’adjudicar els serveis a les empreses que paguen menys als seus treballadors. Aena reconeix que, en el cas d’Eulen, va acceptar una oferta un 2 % més baixa, tot i que consideren que “no és una contractació temerària”.
Laura Pelay, portaveu d’UGT a Catalunya, recorda que en els darrers anys Aena ha augmentat el benefici i que podria pagar més a les empreses: “Aena és una empresa privada i com totes les empreses privades volen el màxim benefici. Té uns beneficis desorbitats, però només viu de cara l’aparador dient que augmenta de passatgers”. Precisament, segons dades d’Aena, l’aeroport de Barcelona és el que ha més crescut en nombre de viatgers, concretament un 11,2 %. A més, el 2015 va guanyar 3.518 milions d’euros i l’any passat aquests ingressos van augmentar fins a 3.772 milions.
Sindicats i treballadors demanen que Aena canviï les polítiques de licitació per posar fi a aquests conflictes. Francisco Palacín, membre del comitè de l’empresa Lote 22, una de les que opera al Prat, considera que “com a principal implicada, Aena hauria de mediar en els conflictes.” Afegeix que, si les condicions no milloren, es plantegen posar-se d’acord entre els diversos col·lectius per organitzar una vaga conjunta.