(ACN) Renfe començarà a operar a Tolosa de Llenguadoc, la quarta ciutat més poblada de França, el segon trimestre del 2025. L’operadora ferroviària continua el pla per convertir-se en actor de referència al país gal després del trencament amb la francesa SNCF. Ara, planeja obrir la tercera ruta d’alta velocitat, per connectar Barcelona i Tolosa, amb parada a Girona, Figueres, Perpinyà i Carcassona. Si es confirmen els horaris sol·licitats, la nova ruta connectarà a més mitjançant enllaços des de Madrid, Saragossa, Tarragona, València, Lleida i Castelló. La nova ruta d’AVE també tindrà parada a Carcassona, destinació turística popular de l’àrea de Llenguadoc. Inicialment circularà d’abril a setembre i s’espera ampliar l’activitat més endavant.
Un trajecte de tres hores i mitja
El temps de viatge previst és al voltant de les tres hores i 30 minuts entre la capital catalana i la ciutat del Llenguadoc. La ruta se sumarà a les de Marsella i Lió, que ja estan en funcionament. Amb la incorporació de Tolosa i Carcassona seran ja 11 les ciutats franceses que disposin de servei d’AVE. La previsió de Renfe és poder operar fins a París “al més aviat possible amb els seus trens d’alta capacitat AVE S-106, quan Talgo en completi l’homologació”.
Renfe ja ha presentat a l’Agència Ferroviària de la Unió Europea la sol·licitud d’extensió del certificat de seguretat per poder circular fins a Tolosa. En el pla de negoci sol·licitat s’hi inclouen una freqüència diària d’anada i una altra de tornada i una sol·licitud d’horaris que permeti connectar aquesta oferta amb la resta de la d’AVE a Espanya i França per optimitzar les connexions i enllaços.
Des de la primavera la companyia oferirà sis freqüències diàries —tres per sentit— que connectaran 17 ciutats d’ambdós països en viatge directe en tren.
L’operadora de ferrocarrils francesa, SNCF, va anunciar el febrer del 2022 que trencava la cooperació amb Renfe i al cap d’uns mesos, l’11 de desembre, va començar a operar en solitari la ruta de Barcelona a París al·legant que la col·laboració no era viable. Des d’aleshores l’empresa espanyola ha estat treballant per aconseguir els permisos necessaris i ja circula a Lió i a Marsella.