(Agències) Aena implantarà escàners de raig X en 3D que permetran inspeccionar equipatges sense obrir-los, de manera que els passatgers ja no hauran de treure ni líquids ni portàtils en els controls de l’aeroport de Barcelona-el Prat i Madrid-Barajas. Aquests dos aeroports seran els primers en implementar aquest sistema l’any vinent.
El gestor aeroportuari ha confirmat a Europa Press que realitzarà una “inversió important” en tecnologia EDSCB (Explosive Detection System for Cabin Baggage), tot i que a Espanya no és obligatòria. Aquests sistemes són equips amb tecnologia de raig X que generen una imatge en 3D, el que facilita la inspecció d’equipatges estalviant temps als viatges sense perdre seguretat en el procediment.
Millora de la seguretat i la comoditat del passatger
“La seguretat és prioritària per Aena, que aposta per les darreres tecnologies per situar-se a l’avantguarda dels aeroports més segurs”, asseguren des del gestor aeroportuari. Els controls nous suposaran un avançament tant en la millora de la seguretat com en la comoditat dels passatgers.
Es manté la limitació de líquids de menys de 100 mil·lilitres
Segons ha confirmat Aena a betevé, malgrat que no caldrà treure els envasos de la bossa, sí que es mantindrà la limitació de 100 ml vigent, de moment, ja que és una qüestió que depèn les autoritats europees i no de l’ens gestor aeroportuari espanyol i per tant, va desvinculat de la instal·lació del nou sistema.
Per tant, els viatgers encara no podran portar envasos de mida mitjana i familiar. Actualment, les úniques begudes, productes de cosmètica i perfums permesos eren els que es compren a l’aeroport, en bosses de seguretat homologades i precintades, i que duguin el rebut de compra.
En proves als aeroports de Londres i els Estats Units
El control de líquids es va establir el 2006, arran d’un atemptat terrorista frustrat, amb explosius amagats a llaunes de beguda, planejat per Al-Qaida contra set avions que havien d’enlairar-se de Heathrow.
Els escàners que fan servir aquesta tecnologia ja s’estan provant als aeroports londinencs de Heathrow, Gatwick i Stansted, i el govern del Regne Unit ha anunciat que canviarà les normes de seguretat perquè estiguin operatives el 2024. A més, l’Administració de Seguretat en el Transport dels Estats Units (TSA) també va provar els dispositius nous a 15 aeroports, inclosos els de Los Angeles, Oakland, San Diego i Chicago.
A Europa, la Comissió Europea ha demanat que se suavitzin les restriccions imposades després dels atemptats de les Torres Bessones de Nova York l’11 de setembre del 2001.
Un projecte global de modernització
La mesura forma part d’un projecte global de modernització dels filtres de seguretat dels aeroports espanyols, gestionats per Aena, que inclourà també noves línies automatitzades per a la gestió de l’equipatge de mà (ATRS) i el sistema d’inspecció remota que agilitza el flux dels filtres de seguretat dels aeroports més transitats. Aena explica que aquest sistema “permet separar les maletes sospitoses de les que no ho són, i la gestió i el retorn de safates de manera automàtica, sense que el passatger se n’hagi d’ocupar“.
Els filtres amb la nova tecnologia s’instal·laran el 2024 als aeroports de Madrid-Barajas i Barcelona-el Prat, que concentren el 40 % del tràfic de passatgers. L’any 2025 s’incorporaran als aeroports de Palma de Mallorca i Málaga-Costa del Sol, i l’any 2026 a Gran Canaria, Tenerife Sud, César Manrique Lanzarote, Fuerteventura, Alicante-Elx Miguel Hernández, Eivissa, Valencia, Bilbao i Menorca.