Cotxe camuflat a la carretera de l'Arrabassada en un tram on el límit és de 50 km / h. Un senyal abans del vehicle de la Guàrdia Urbana ho indica. A l'interior del cotxe, el radar comença a captar infraccions. "68 KM / h, esto es una captura positiva." 500 metres avall, una patrulla atura el conductor i li notifica la sanció. "No sabia que hi havia aquest control. Anava baixant a una velocitat que em semblava que dominava bé la situació." Contràriament al que es pugui pensar, segons la Guàrdia Urbana, hi ha més excés de velocitat dins la ciutat que a les rondes o les vies interurbanes com l'Arrabassada perquè els conductors volen aprofitar l'anomenada ona verda dels semàfors. Durant la campanya del 22 al 31 d'agost s'han detectat gairebé 2.000 infraccions, 1.122 dins la ciutat i la resta, a les rondes i vies interurbanes. Xifres gairebé idèntiques a la campanya intensiva del mes d'abril. Els punts de control se situen en zones d'accidentalitat elevada. Insisteixen que no s'amaguen dels conductors amb afany recaptatori. CARLES REYNER, intendent i portaveu de la Guàrdia Urbana "Quan nosaltres posem els controls al carrer no ho fem per aconseguir les màximes infraccions possibles sinó perquè la gent redueixi la velocitat. Ens és indiferent que ens vegin o no." Tot i que les multes per excés de velocitat si fa no fa es mantenen, la sinistralitat per aquesta causa es va reduint a un ritme del 15 % cada any.
L’excés de velocitat a Barcelona és com les males herbes. “Si no ho controlem periòdicament amb campanyes intensives, les dades d’accidents per aquesta causa tornen a pujar”, ha afirmat Carles Reyner, intendent i portaveu de la Guàrdia Urbana. Entre el 22 i el 31 d’agost s’han detectat 1.122 infraccions per superar el límit permès dins la ciutat i 738 a les rondes i vies interurbanes com la carretera de l’Arrabassada. La campanya de la policia local ha coincidit amb una altra que realitza el Servei Català de Trànsit i els Mossos d’Esquadra d’abast europeu.
Les xifres d’aquest període estiuenc són molt similars als controls intensius que es van dur a terme el mes d’abril passat. En total es van imposar 1.009 multes als carrers de Barcelona i 761 a la resta. Malgrat que les infraccions es mantenen, la sinistralitat a causa de l’excés de velocitat s’està reduint un 15 % anual des de 2014, segons fonts de la Guàrdia Urbana. De gener a agost de 2015 es van registrar 42 accidents i enguany, 35.
“No ens amaguem dels conductors”
Segons el cos policial, els punts de control dels radars mòbils, siguin làser o clàssics, se situen en zones d’accidentalitat elevada o allà on es produeixen més infraccions. Reyner insisteix que no s’amaguen dels conductors amb afany recaptatori. “Quan nosaltres posem els controls al carrer no ho fem per aconseguir les màximes infraccions possibles sinó perquè la gent redueixi la velocitat”, ha assegurat. “Ens és indiferent que ens vegin o no”, ha afegit.
La situació dels agents al darrere d’un contenidor d’escombraries és, segons el portaveu de la Guàrdia Urbana, per protegir-se de la circulació i perquè a l’Eixample és difícil trobar un altre indret on situar-se.