Més de la meitat dels enquestats reconeix haver tingut algun accident al llarg de la seva vida com a motoristes. El factor humà, com distraccions, actituds inadequades i errors de càlcul són el que més hi influeix, un 49% segons aquest estudi. L’estat de les carreteres, la meteorologia i les infraccions de totes els parts implicades, són els altres factors habituals.
Per aquest motiu, el RACC alerta a les administracions de la necessitat de recuperar els nivells d’inversió en manteniment de carreteres per assegurar un nivell correcte de seguretat viària, especialment pel que fa al manteniment del ferm i la substitució d’objectes rígids en corbes i cruïlles.
Els sistemes de seguretat activa, com l’antibloqueig de rodes o frens (ABS) i el control de tracció, poden reduir, segons el RACC, les xifres d’accidentalitat. A Catalunya dos de cada tres conductors de motocicletes ha tingut un accident. El 83% de les motos amb les quals es va tenir l’accident no disposaven de cap d’aquests sistemes de seguretat. Per això, demanen augmentar l’oferta de models amb ABS, especialment a les cilindrades més baixes.
L’enquesta del Reial Automòbil Club de Catalunya s’ha realitzat a 3.390 conductors que utilitzen o han utilitzat la moto a tot l’Estat. Un 55% dels enquestats tenen més de 10 anys d’experiència conduint vehicles automòbils de dues rodes i tan sols un 5% de la mostra són conductors per als quals és el primer any de motorista. La mitjana d’anys d’experiència conduint motos és de 16 anys.