LLUÍS RABELL, president de la FAVB "Entenem que això és una manera de mercantilitzar la memòria i el nom de la ciutat. És una manera d'indicar que tot s'hi val amb raons comercials i és una manera de transformar la ciutat en una mena part temàtic"

En un comunicat, la FAVB assegura que s’està utilitzant com a excusa la crisi per imposar mesures que només contribueixen a “la destrucció del patrimoni públic” i beneficiar “poderosos grups privats”. El nom de les estacions, afegeix, “no és un tema menor” i “afegir-hi un nom comercial és trencar amb una referència col·lectiva”. L’entitat lamenta que l’Ajuntament no n’hagi parlat amb els representants veïnals, i tem que s’utilitzi “com a moneda de canvi amb les tarifes del transport públic”. En aquest sentit, s’espera que no hi hagi un nou increment de preus: “Els problemes de finançament -diu la nota- s’han de resoldre per altres vies, no pas venent el nom de les estacions.”

La FAVB ha fet pública la seva oposició a la iniciativa tan sols setmanes després que TMB anunciés un pla de patrocini per aconseguir més ingressos. Entre les mesures, hi havia precisament la dels “naming rights”, que és com es coneix la incorporació de marques comercials a les estacions, tal com ja s’ha fet en ciutats com Madrid. El procés per trobar licitadors interessats a anunciar-se al metro es va iniciar a finals de l’any passat però la porta es va obrir definitivament al maig, quan Transports Metropolitans de Barcelona va adjudicar els treballs de consultoria i comercialització del projecte a la firma internacional Management Group Inc.

Segons la Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona, el consistori ha rebutjat, amb l’argument que té un cost inassumible, la modificació de noms d’entorns determinats llargament reivindicat pels veïns. És el cas de la plaça de Llucmajor, que s’ha demanat, sense sort, que es canviï pel de plaça de la República.