L’augment d’usuaris de patinets elèctrics a Barcelona s’ha traduït, també, en un augment dels accidents amb aquests vehicles de mobilitat personal (VMP) implicats. Segons el balanç de sinistralitat de l’Ajuntament, hi va haver un salt important del 2020 al 2021, quan es van doblar els accidents amb VMP implicats. Ho constaten des d’hospitals barcelonins com el del Mar o el Clínic on, de fet, asseguren que ja atenen un ferit en accident de patinet elèctric al dia de mitjana. I d’aquests, un a la setmana ha de passar per quiròfan.
Normalment, la inèrcia del xoc fa que el conductor del patinet elèctric surti disparat endavant i aterri protegint-se amb braços i mans. Això fa que la majoria de lesions greus siguin de cintura cap amunt. Sovintegen les fractures de radi i també hi ha casos, sobretot de persones que van sense casc, de traumatismes cranioencefàlics. Des dels hospitals alerten que són lesions que ja havien vist en motoristes.
Els accidents de patinet elèctric causen lesions d’alta energia que fins fa poc només vèiem en accidents d’esquí o de moto”
“Els usuaris de patinet elèctric sovint no són conscients de les velocitats que agafen i de la cinemàtica dels accidents que causen impactes que provoquen lesions d’alta energia que fins fa poc només vèiem en accidents d’esquí o de moto”, ha explicat a betevé Anna Carreras, traumatòloga de l’Hospital Clínic. Santos Martínez, cap de secció del Servei de Cirurgia Ortopèdica i Traumatologia de l’Hospital del Mar, ha concretat que els accidentats que ingressen fruit d’un accident de patinet elèctric normalment són joves, amb una mitjana de 30 anys, i només dos de cada 10 duien casc. “Hi ha fractures que requereixen tractament quirúrgic que no són banals i poden tenir seqüeles que afectin la mobilitat”, ha detallat Martínez.
Traumatismes cranioencefàlics pitjors que les d’accidents de moto
L’Institut Guttman també constata que amb l’augment d’usuaris de patinet elèctric estan creixent els accidents i també els ferits greus. En el seu cas atenen persones que han patit un traumatisme cranioencefàlic moderat. Cristian Figueroa, sotsdirector mèdic de l’Institut Guttmann, ha detallat que en els darrers cinc anys han atès 15 persones amb aquesta greu lesió fruit d’un accident de patinet. Assegura que, sovint, són pitjors que les que es produeixen en accidents de moto. “En moto tothom duu casc i en el cas dels patinets no sempre és així o els cascs que es fan servir no són de prou qualitat, això fa que creixi el nombre de fractures a la cara i al crani i les seqüeles i el pronòstic és pitjor”, detalla.
En moto tothom duu casc i en el cas dels patinets no sempre és així o els cascs que es fan servir no són de prou qualitat, això fa que creixi el nombre de fractures a la cara i al crani i les seqüeles i el pronòstic és pitjor”