La pandèmia de la covid a Barcelona ha propiciat un canvi en la mobilitat a la ciutat. Per exemple, el patinet elèctric, que estava en auge, va començar a tenir encara més presència als carrers. Després d’observar un augment de la sinistralitat, la Guàrdia Urbana va intensificar el control d’aquests vehicles de mobilitat personal per reduir-ne els accidents i fer complir les normes de circulació. Aquest 2021, fins a l’octubre, s’han imposat unes 20.000 sancions a usuaris de patinets (unes 55 denúncies diàries). Això és el triple que les registrades durant tot el 2019, abans de la crisi sanitària, quan es van interposar 6.546 multes.

Les dades les ha aconseguit el programa ‘Via 15‘ de betevé. La xifra de denúncies del 2021 gairebé duplica els registres de l’any 2020, quan es van denunciar 11.214 usuaris. Cal tenir en compte que l’any passat va haver-hi un confinament domiciliari que va fer caure en picat la mobilitat a Barcelona.

La sinistralitat augmenta un 54 %

El nombre d’accidents amb patinets elèctrics implicats també continua en augment. Segons la Guàrdia Urbana, la sinistralitat ha augmentat un 54 % respecte al 2020, en plena pandèmia. Si mirem més enrere, per exemple l’any 2019, les dades recollides fins a l’octubre d’enguany ja alerten d’un increment del 10 % de sinistres, en relació a tota la anualitat 2019. Fins a l’octubre, dues persones han mort conduint un patinet elèctric en un accident de trànsit.

La sinistralitat del 2021 ha crescut un 54 % respecte el 2020. Si el comparem amb l’any 2019, diríem que el 2021 ja tenim un 10 % més de sinistres respecte de tot l’any
Jordi Oliveres, inspector de la Guàrdia Urbana de Barcelona
patinet electric casc

El punts negres de la ciutat

La Guàrdia Urbana ha detectat diversos punts a la ciutat on es produeixen ensurts entre patinets i vianants de manera reiterada. Han detectat que els atropellaments són més freqüents en punts on els vehicles de mobilitat personal pugen a les voreres. El passeig de Gràcia o la Diagonal a l’altura de Sant Martí, ocupen la primera posició de la llista de punts negres.

Vulnerables també enfront d’altre vehicles

Les campanyes periòdiques que du a terme la Guàrdia Urbana tenen, asseguren, un doble objectiu: d’una banda, reduir els accidents i les infraccions que cometen els patinets elèctrics i de l’altra, sancionar les males conductes que la resta de vehicles tenen envers aquests vehicles de mobilitat personal. Amb tot, l’objectiu principal és, diuen, incrementar la seguretat viària.