La Generalitat de Catalunya ha fet un pas més per connectar l’L8 dels ferrocarrils entre la plaça d’Espanya i Gràcia. En concret, el Departament de Territori ha tret a concurs els treballs per desviar els serveis que ara hi ha sota terra i que caldrà desplaçar perquè hi passi el túnel dels FGC, com la xarxa d’aigua, el clavegueram, el gas o altre cablejat. El pressupost de licitació és de 7 M €; les obres començaran a l’estiu i s’allargaran un any i dos mesos.
Amb l’impuls d’aquests projectes, l’Administració avança en una gran obra que ja fa anys que es va anunciar. Fins ara, s’estava treballant en el projecte constructiu de l’obra civil (concretament del túnel de 4,1 km de longitud, les tres estacions i la cua de maniobres), i ara s’han fet les licitacions per complementar l’actuació. L’objectiu final és allargar la línia Llobregat-Anoia dels FGC i, així, poder connectar-la amb la Barcelona-Vallès. A més, es potenciarà la intermodalitat amb metro, bus i tramvia.
Intercanvi amb la línia del Vallès, metro i tramvia
L’estació d’Hospital Clínic se situarà al carrer del Comte d’Urgell, entre els carrers del Rosselló i de Còrsega, i permetrà connectar amb el vestíbul actual de l’L5. La de Francesc Macià també s’ubicarà a Comte d’Urgell, en aquest cas entre Buenos Aires i Francesc Macià, i permetrà l’intercanvi amb el Trambaix. Finalment, l’estació de Gràcia se situarà a la travessera de Gràcia, entre Balmes i la plaça de Gal·la Placídia. Serà aquí on es podrà intercanviar amb la línia Barcelona-Vallès d’FGC.
A més, es remodelarà el vestíbul de l’estació de Plaça d’Espanya. Cadascun dels sis projectes licitats ara tenen un termini de redacció de 25 mesos i, per tant, no es preveu iniciar-ne els treballs fins, com a mínim, el 2023. De fet, Territori estima que el perllongament de l’L8 no serà una realitat fins al 2026. La inversió prevista per a tota l’obra ronda els 400 M €, ja que el túnel que s’ha de construir de nou es projecta fer-lo amb tuneladora.