Si el projecte arriba a materialitzar-se, des de l'estació de Ferrocarrils de Plaça d'Espanya fins a l'estació de Gràcia es construirà un túnel de quatre quilòmetres que enfilarà pel carrer del Comte d'Urgell. En el traçat es crearan dues estacions. Una, a l'Hospital Clínic, que permetrà l'intercanvi amb la Línia 5 del metro i l'altra, a Francesc Macià, per connectar amb les línies del tramvia. A Gràcia, es construirà una estació a la travessera de Gràcia, entre Balmes i la via Augusta. En canvi, a Plaça d'Espanya, l'obra només comportarà remodelar el vestíbul i el transbordament existents. Amb tot plegat, la inversió estimada s'enfila fins als 321 milions d'euros. Els treballs començaran quan hi hagi diners però ja s'ha avançat que en principi serà abans de 2020. XAVIER TRIAS, alcalde de Barcelona "La situació econòmica que vivim és molt complexa, molt difícil però això no dura tota la vida. No estem explicant un impossible sinó que estem fent el primer pas per un possible molt immediat." Amb el perllongament de la línia es calcula captar uns 14 milions de viatgers més anualment. En total se'n beneficiaran 19 milions de persones cada any. SANTI VILA, conseller de Territori i Sostenibilitat "Això vol dir que realment seria des del punt de vista de la inversió, el cost i el benefici, l'actuació més estratègica, més justificada i més rellevant de totes les que tenim al Pla Director d'Infraestructures." El següent pas serà redactar el projecte constructiu durant el 2015 i, paral·lelament, estudiar quina és l'alternativa de finançament que més convé. La Generalitat no descarta una col·laboració publicoprivada.

El perllongament de la línia Llobregat-Anoia està inclòs com a actuació prioritària al Pla director d’infraestructures 2011-2020. Si arriba a materialitzar-se, suposarà la construcció de dos túnels independents de 6,7 metres de diàmetre al llarg de 4,1 quilòmetres, així com la remodelació de l’estació de Plaça d’Espanya. Al llarg d’aquests quatre quilòmetres, a més, es construiran tres estacions: a l’Hospital Clínic (amb un intercanvi amb l’L5 del metro), a la plaça de Francesc Macià (amb un intercanvi amb el Tram) i a la travessera de Gràcia, entre Balmes i la via Augusta, on connectarà amb l’estació de Gràcia i la línia Barcelona-Vallès dels FGC.

Segons l’estudi informatiu que ha presentat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, l’ampliació d’aquesta línia rebrà 68.000 usuaris diaris i beneficiarà 19 milions de viatgers anuals, prop d’un 24% dels 80 milions de viatgers anuals que agafen els ferrocarrils. A més, es calcula que 9.000 usuaris diaris deixaran el cotxe per agafar aquesta línia.

Un projecte en espera de pressupost

Els treballs començaran quan hi hagi pressupost per assumir el projecte però el conseller Vila ha anunciat que això serà “abans de l’any 2020”. Si fos d’aquesta manera, la connexió estaria operativa el 2024, perquè l’actuació té un termini d’execució de tres anys i nou mesos. Durant el 2015 està previst redactar el projecte constructiu i, paral·lelament, estudiar quina és l’alternativa de finançament que més convé. La Generalitat no descarta una col·laboració publicoprivada.

El perllongament permetrà arribar d’una de les línies dels FGC a l’altra sense haver d’agafar l’L1 o l’L3 de metro com fins ara. A la vegada, s’incrementa la connectivitat de la xarxa de transport públic de la ciutat amb l’L5 a l’Hospital Clínic i el TRAM a la plaça de Francesc Macià, on actualment no hi ha cap connexió de metro ni tren.