Després d’un mes, les obres d’estiu de l’L5 del metro arriben a l’equador complint el calendari previst. Fins ara ja s’han instal·lat les noves agulles de tipus “bretelle”, que milloren la fiabilitat de la línia. Segons explica TMB, aquests elements permeten reduir el temps d’aturada quan hi ha una incidència i també faran possible que, en el futur, puguin circular més trens a l’L5. De fet, la millora ja s’aprofitarà al setembre, quan es posarà a l’L5 un tren més.

Durant aquesta primera part de les obres també s’han instal·lat les noves fixacions antivibratòries al tram entre Cornellà Centre i Gavarra, s’ha renovat la via de Sant Ildefons a Can Boixeres i ja s’ha finalitzat el recrescut d’una de les andanes de Cornellà Centre.

L’L5, en obres fins al 2 de setembre

Les obres continuaran fins al 2 de setembre i deixaran sense servei el tram Cornellà Centre – Collblanc, però el metro seguirà funcionant amb normalitat entre Collblanc i la Vall d’Hebron. La presidenta de TMB, Laia Bonet, considera que són unes obres de renovació necessàries no només per fer la línia més fiable, sinó també per augmentar el confort durant el viatge i per eliminar les vibracions.

La presidenta de TMB també ha explicat que el nou tren que es posarà en circulació serà el primer dels quatre d’auxiliars previstos. Segons el conseller delegat de TMB, Xavier Flores, la previsió és que l’L5 passi de tenir els 37 trens actuals a tenir-ne 41. “Això ens permetrà reduir les freqüències en hora punta, que passaran dels 2:29 a als 2:15 minuts”, ha concretat Flores.

L’obra suposa una inversió de 16 M € i servirà també per millorar l’accessibilitat. En aquest sentit destaquen l’ampliació de l’andana a l’estació de Cornellà Centre. Un cop finalitzi l’obra de l’L5 s’hauran renovat 14.400 metres de carril —equivalents a una Diagonal i mitja— i s’hauran utilitzat 65.000 metres cúbics de formigó —equivalents a tres piscines olímpiques.

Eficàcia dels serveis alternatius de mobilitat en l’L5 en obres

Segons l’Ajuntament, els serveis alternatius de mobilitat que cobreixen el tram de metro de l’L5 en obres estan sent eficaços i estan garantint el servei de transport públic. Els usuaris han escollit la xarxa de metro com a principal alternativa. Així ho mostra l’augment de passatge a l’L1 del metro, amb unes 13.000 validacions al dia. D’altra banda, els dos busos llançadora per aquest tall de l’L5 segueixen funcionant amb normalitat i absorbint el passatge sense aglomeracions. La previsió del consistori és que aquesta obra estigui enllestida el 2 de setembre, abans de l’inici del curs escolar.

Altres obres d’estiu acabades per la Copa Amèrica

En paral·lel a les obres de l’L5, també s’estan executant altres actuacions de millora a la xarxa de metro de Barcelona amb l’objectiu de disminuir el nombre d’incidències, solucionar les vibracions que existeixen a diferents trams i ampliar la capacitat d’algunes línies i l’accessibilitat d’algunes estacions.

A la Línia 2, entre Paral·lel i la Sagrada Família, el servei està interromput en aquestes estacions fins al 25 d’agost per treballs de substitució de les fixacions de via per eliminar les vibracions. Els treballs van a càrrec de la Generalitat. El tram a Línia 4 entre la Pau i Selva de Mar estarà fora de servei fins al 22 d’agost, per obres d’accessibilitat a l’estació de la Pau, on s’instal·larà un ascensor, i millores a la infraestructura de l’L4. Les obres les està fent el Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General d’Infraestructures de Mobilitat (DGIM). Les obres de l’L2 i l’L4 estaran a punt a l’agost, per a la Copa Amèrica.

D’altra banda, el final de línia de l’L10N, entre Gorg i la Salut, quedarà fora de servei del 5 al 25 d’agost perquè TMB en renovarà diversos aparells de via per reduir les vibracions.