Les dues parts s’acusen d’imposar mesures massa exigents en la negociació. Segons la Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA), ha estat Aena qui ha trencat unilateralment el debat. Els representants sindicals adverteixen que no consentiran que se’ls acusi de les afectacions que pugui haver-hi a partir de l’1 d’abril, que és quan expira l’acord d’ampliació de la jornada laboral.
La direcció d’Aena acusa el sindicat de negociar “amb mala fe” per exhaurir aquest termini i poder forçar el compliment de les seves exigències. L’objectiu de l’empresa pública és reduir els costos laborals dels controladors fins els nivells d’altres països europeus, reduint també a canvi la càrrega de treball de cada controlador.
La retribució dels controladors
L’acord vigent fins al 31 de març permet a Aena ajustar el nombre de controladors a les necessitats del trànsit aeri. Però comporta tot un seguit d’hores extres que els controladors denuncien que Aena els està pagant de forma il·legal. Ells han pactat aquestes retribucions durant els darrers cinc anys amb convenis parcials, però diuen que es pensaven que eren legals perquè incloïen la corresponent retenció d’IRPF.