ÓSCAR SÁNCHEZ, portaveu del comitè de vaga de Metro "El que fan és treure trens de les línies que no passen pels voltants del Camp Nou i aplicar aquests trens a les línies 3 i 5 que sí que hi passen. Prioritzen la comoditat de la gent que va a veure el futbol a la de la resta dels ciutadans que també s'han de moure. L'hora d'inici del tall parcial al matí s'havia fixat a dos quarts d'onze del matí, però alguns passatgers asseguren que les restriccions en el servei han començat abans. "Es una verguenza porque ha empezado antes, porque yo a las 10:30 estaba en la estación de Vilapicina." "Des de les 10:15 i no ha vingut cap tren, bé a les 10:30 ha arribat un tren buit que ha tornat a marxar." A l'estació de la Sagrera, a l'andana de la Línia 5 els passatgers s'han trobat amb rètols informatius que anunciaven esperes de gairebé una hora, però finalment el tren no ha trigat tant. Els serveis mínims han estat del 20 % i a la pràctica això s'ha traduït en esperes superiors a mitja hora. "Tendría que avisarlo por lo menos en la entrada, entonces cogemos y nos damos la vuelta o buscamos otro medio de transporte." I un cop a dins del comboi les aglomeracions han estat inevitables. "Estavem avisats del tema, ens ha afectat relativament, ja vas amb la idea de que trigaràs més." Al llarg del matí la vaga ha posat a prova les instal·lacions del metro, tant pel que fa a la capacitat de les andanes com dels combois, però sobretot ha suposat un repte per a la paciència dels usuaris. Les queixes i les cares de resignació dels passatgers s'han repetit arreu de la xarxa. També les dificultats per accedir als vagons. A estacions clau per al turisme, com per exemple la de Sagrada Família, les maletes han complicat encara més la mobilitat. Alguns han optat per seure a terra o ocupar les escales. Molts turistes desconeixen la convocatòria de vaga. "Volíem agafar el metro per anar a la Casa Milà amb l'L5 i ha estat terrible, havíem d'esperar molt el tren i hem decidit canviar de plans." "Hem vingut al metro avui per anar al Tibidabo i hem vist les alertes. Hem intentat traduir-les però no sabíem que hi havia una vaga." "Espero que només siguin retards. Hem d'anar al Museu Picasso. Tindrem paciència." La mobilitat en metro ha estat molt complicada fins a la una del migdia, hora en què ha finalitzat el tall parcial d'aquest matí.
Molts dels barcelonins ja estaven alertats de la vaga i han evitat agafar el metro. Això s’ha traduït en un 40 % menys de passatgers en comparació amb un dissabte de març de l’any passat. La majoria han optat per transports alternatius com l’autobús o el taxi, incrementant-ne lleugerament els viatgers que transporten habitualment. Alguns conductors asseguren que han notat més afluència de gent que qualsevol altre dissabte.
D’altra banda, els usuaris que s’han resignat a esperar l’arribada del metro s’han trobat que els combois circulaven plens a vessar i amb prou feines s’hi podia pujar.
Primeres aglomeracions als vagons dels trens de la línia 1 amb motiu de la #vagametrobcn @btvnoticies pic.twitter.com/XQdWSckeGM
— Sílvia Gutiérrez (@Silvia_Gutier) 2 d’abril de 2016
Els panells de les estacions alerten que el servei està “greument” afectat a causa de les aturades, però aquesta informació només està en català i castellà, i a alguns turistes els ha costat entendre què estava passant. La majoria s’ho han trobat per sorpresa i en parades com la Sagrera l’espera ha arribat a ser d’una hora.
A la tarda, la circulació dels combois augmentarà al 50 % coincidint amb el clàssic. Precisament, el moment que es preveu més problemàtic serà a la sortida del clàssic, quan els milers d’aficionats es dirigiran alhora cap al metro. Des de TMB consideren insuficients els serveis mínims que ha decretat la Generalitat i ja han anunciat que estudien demandar-los. Per la seva part, l’Ajuntament recomana planificar els desplaçaments per no patir greus problemes de mobilitat i buscar opcions alternatives.
Es tracta de la tercera vaga de l’any, una conseqüència de la falta d’entesa entre TMB i els treballadors del metro per acordar un nou conveni col·lectiu. Segons la regidora de mobilitat, Mercedes Vidal, s’han apropat posicions sobre la contractació, però no en qüestions com les retribucions i categories salarials.