La imatge de la flamant nova àrea 24 d’aparcament regulat, a Pedralbes, que es va estrenar el passat 7 de novembre, és la de fileres i fileres de places buides. Bona part del centenar de carrers afectats estan desocupats de vehicles pràcticament tot el dia. L’Ajuntament de Barcelona assegura que de moment no té dades sobre l’ocupació d’aquesta nova zona d’estacionament de la ciutat, però l’Associació de Veïns de Zona Universitària assegura a betevé que, tot i que hi ha trams més veïnals que sí que tenen molt ús —per exemple els carrers de Jordi Girona i l’avinguda de l’Exèrcit, on fins i tot hi falten places—, entre un 70 i un 80 % de la resta està deserta.
Queixes de la comunitat universitària
L’explicació, segons els veïns i treballadors de Pedralbes, és molt clara: hi ha pocs residents a la zona i els que hi ha, en bona part, ja disposen d’aparcaments privats. La resta, els més de 6.000 treballadors del Campus Nord de la UPC i empreses vinculades, molts dels quals s’hi traslladen des de fora de Barcelona, lamenten la situació.
Òscar Vilomara, treballador de la zona, assegura que “s’està desaprofitant moltíssim espai”, especialment per als estudiants que venen de fora de Barcelona i que no ho tenen fàcil per arribar amb transport públic. Jaume Sans, professor de la UPC, explica a betevé que “per una banda tens veïns amb moltes més places de pàrquing que les que necessiten perquè la majoria tenen aparcaments privats, i per l’altra la comunitat universitària que necessita aparcament”. Afegeix que “veure tants forats buits en aquesta situació sorprèn”.
Les Corts posa sobre la taula replantejar la zona
El regidor de les Corts, Joan Ramon Riera, creu que una de les coses que s’han de posar damunt de la taula de cara al proper mandat és que “existís una regulació” per al personal treballador de la zona, com per exemple la comunitat universitària o el personal de servei de moltes de les finques de Pedralbes, donada l’especificitat d’aquest barri. Assegura que és una realitat social que des de l’Ajuntament es vol atendre, però que de moment no es té encara una regulació a Barcelona de l’aparcament en la via pública per als treballadors de l’entorn. L’àrea verda està regulada per les ordenances fiscals de la ciutat i tots els canvis en aquest àmbit han de passar pel plenari municipal.
944 places de zona verda
L’àrea 24 es va implantar el 7 de novembre i va activar 944 places de zona verda, entre els límits que formen el carrer de Manuel Ballbé, el del Torrent de les Roses, el camí de Finestrelles, el carrer de la Font del Lleó, el camí de la Mare de Déu de Lorda, el carrer de Castellet, l’avinguda de Pedralbes i la Diagonal. S’espera l’ampliació d’algunes de les zones de solapament amb l’àrea verda veïna, la zona 14, corresponent a Sarrià – Sant Gervasi.