Accident moto

(ACN) Les carreteres catalanes han registrat aquest estiu, del 24 de juny al 9 de setembre, un total de 33 morts en 30 accidents de trànsit, un 11 % menys de víctimes que el 2023 i un 33 % menys que el 2019. Dels 33 morts, 13, gairebé el 40 %, han estat motoristes, cosa que suposa un més que l’any passat. Dos eren vianants i un era ciclista, un menys en cada cas. A banda de les motos o ciclomotors, l’altre tipus de vehicle més implicat ha estat el turisme, amb 14 casos.

Del total de morts, 27 eren homes, 23 dels quals eren conductors, i sis eren dones. Pel que fa a l’edat, ha estat força repartida entre joves, mitjana d’edat i gent gran, al contrari que la resta de l’any, on quasi la meitat de les víctimes eren majors de 55 anys. Per això, el director de Trànsit, Ramon Lamiel, ha dit que “els conductors joves no són el problema”.

Augmenten els ferits greus

A més, hi ha hagut 226 ferits greus, un 38 % més que l’any passat. Els accidents amb morts o greus han estat 189, per sobre dels 163 de l’estiu passat, i el total de sinistres ha estat de 1.859, 26 més que el 2023. Les víctimes totals han estat 2.757, 27 més que l’any passat, segons les dades del Servei Català de Trànsit (SCT).

94 morts des de l’1 de gener

L’SCT ha comptabilitzat des de l’1 de gener un total de 94 morts, un 13 % menys que el 2023 i un 26 % menys que el 2019. Els ferits greus han estat 588, un 16 % XXXX que el 2023. Trànsit considera que el major volum de circulació per vies de gran capacitat ha fet reduir els morts, sobretot en les vies de doble sentit que poden provocar xocs frontals, però admet que hi ha un problema amb els ferits greus, però es vol estudiar el fenomen més a fons per distingir els ferits greus dels crítics.

Pel que fa a tipus d’accident, dels 30 mortals, vuit han estat sortides de via, set xocs frontals, quatre col·lisions laterals i set encalços. Vuit dels 30 accidents mortals van ser amb un sol vehicle.

Conductors reincidents

Pel que fa a denúncies interposades durant l’estiu, més de 8.000 conductors o vehicles d’empresa han estat reincidents, amb dues o més infraccions. Un 8 % dels sancionats per excés de velocitat són reincidents, 7.894 en total, mentre que els reincidents en sistemes de seguretat passiva com casc o cinturó són el 6 % del total, el 2,6 % ho són en alcohol i drogues i el 0,4 % per distraccions. El 82 % dels reincidents només havien comès una infracció prèviament, però alguns havien comès 29 infraccions.

100 km/h a l’AP-7 els dies de tornada

El director del Servei Català de Trànsit (SCT), Ramon Lamiel, ha anunciat que —a partir del pròxim diumenge—  al tram entre Vilafranca del Penedès i Martorell, sobretot al sector de Subirats, la velocitat es reduirà a 100 km/h en les operacions de retorn de cap de setmana o festius cap a Barcelona, encara que no hi hagi carril addicional. A més, es posaran panells informatius alertant de l’alta concentració d’accidents.