Segons un estudi que ha difós el Gremi d’Hotels en plena emergència per sequera, els turistes que s’allotgen a Barcelona en hotels de luxe (cinc estrelles i gran luxe) consumeixen, cada dia, 242 litres d’aigua de mitjana a la seva habitació. Això suposa més del doble —un 144 % més— que el consum d’aigua d’un barceloní, que gasta 99 litres per persona i dia, segons les últimes dades de l’Ajuntament de Barcelona. De fet, sigui quina sigui la categoria dels hotels analitzats pel gremi, el consum d’aigua d’un turista sempre és superior al d’un veí de la ciutat.
Quanta aigua consumeixen els turistes?
Els turistes que gasten més aigua són els dels hotels de cinc estrelles i de gran luxe, amb 242 litres d’aigua diaris. Els segueixen els d’hotels de quatre estrelles i quatre estrelles superior, amb 171 litres cada dia. Els turistes en hotels de tres estrelles tenen un consum mitjà de 143 litres diaris, mentre que els hotels de categoria més baixa (una i dues estrelles) gasten 110 litres diaris.
Pel que fa a la mitjana ponderada del consum d’aigua (en funció de la categoria de cadascun dels 57 hotels estudiats pel gremi), un turista a Barcelona gasta 163,5 litres d’aigua al dia a la seva habitació. Si comparem aquesta dada amb el consum d’aigua domèstic mitjà, els turistes allotjats en hotels gasten un 65 % més que els barcelonins. Les dades analitzades pel Gremi d’Hotels de Barcelona són les del 2022.
Un 40 % menys d’aigua en set anys
Tot i que els consums d’aigua dels turistes són considerablement superiors a la mitjana del consum ciutadà, el gremi destaca en l’estudi dues dades per relativitzar el paper del turisme en el marc de la sequera. D’una banda, assegura que els turistes allotjats en hotels gasten ara un 40 % menys d’aigua que el 2016 (quan l’organisme públic Barcelona Regional va fer l’últim estudi sobre la qüestió). De l’altra —i en relació amb la disminució en l’ús d’aigua—, assegura que el sector hoteler és responsable del 9 % del consum d’aigua total de Barcelona.
Per tot plegat, en un comunicat que el gremi ha publicat en paral·lel a l’estudi, la patronal dels hotels considera que “el sector no és un gran consumidor d’aigua” i assegura que “està plenament conscienciat i implicat en un consum responsable i sostenible”. A més, diu que els establiments fan campanyes constants de conscienciació entre els clients i avisa que “el sector treballa i dona suport a la Generalitat en la gestió de l’emergència per sequera”.