La inseguretat es manté com el problema més greu de Barcelona, a parer dels ciutadans que han respost l’Enquesta de serveis municipals 2024. De fet, la inseguretat obté un 27,7 % de les mencions com a problema principal de la ciutat; és la xifra més alta de la història i creix respecte a l’any passat, quan va representar un 22,7 % de les respostes. La publicació de l’enquesta arriba després d’un estiu marcat pel debat sobre l’ús de les armes blanques a la ciutat.

En la segona posició de problemes més greus de Barcelona hi ha l’accés a l’habitatge (12,3 % de les respostes), seguit de la neteja (9,3 %), el turisme (5,4 %) i les qüestions relacionades amb el canvi climàtic i la sequera (5,3 %). Totes aquestes àrees empitjoren en comparació amb l’Enquesta de serveis municipals del 2023; l’única excepció és la neteja, que millora 3,9 punts. Aquesta percepció més bona coincideix de ple amb el primer aniversari del Pla endreça, que el govern de Jaume Collboni va activar el juliol del 2023 per millorar l’espai públic amb més neteja, el manteniment i la seguretat.

La preocupació per la inseguretat també es trasllada a les peticions que fan els ciutadans a l’Ajuntament: segons l’enquesta, un 16,3 % dels barcelonins demanen que millori la seguretat; un 11,6 %, que millori la neteja i un 9,7 %, que el consistori faciliti l’accés a l’habitatge.

Bombers i biblioteques, els millors valorats

L’Enquesta de serveis municipals també pregunta als ciutadans quina nota posen a una vintena llarga de serveis que ofereix l’Ajuntament. I, per enèsima vegada, aquest 2024 els bombers s’enduen la millor nota (8,2, dues dècimes més que l’any passat) i les biblioteques públiques ocupen la segona posició (8, també dues dècimes més que un any enrere). Poc per sota hi ha els centres cívics (7,6 punts) i el servei d’autobús (amb un 7,4).

Els serveis que creixen més en nota són l’urbanisme (6,6) i la neteja dels carrers (6,4), que van a l’alça 0,6 punts respecte al 2023. La recollida d’escombraries creix mig punt, fins al 7,2, igual que l’asfaltat i la conservació de carrers, que obté un 6,4. No hi ha cap servei municipal que baixi nota i només n’hi ha un, el Bicing, que es manté exactament igual que un any enrere.