Entitats en defensa del medi ambient com Zeroport o Ecologistes en Acció es mostren contràries a la proposta presentada pel govern de Pere Aragonès per canviar el funcionament de les pistes de l’aeroport del Prat amb l’objectiu augmentar el nombre de vols durant l’estiu. Aquesta proposta consisteix a permetre que les pistes del Prat funcionaran de forma independent els mesos de juliol i agost quatre hores durant el matí, un escenari que, consideren, està “contraindicada” en un context de crisi climàtica com l’actual.

Pere Bonet, membre de Zeroport, assegura que, ara per ara, la prioritat política hauria de ser la de reduir l’activitat aeroportuària. Ho argumenta per les emissions a l’atmosfera que s’emeten amb els vols. En aquesta línia, Bonet insisteix que és urgent reduir-les, “i no al revés”, en el marc actual de la “gravíssima crisi climàtica“, ha dit.

Bonet afirma que aquesta proposta està totalment contraindicada també per altres problemes que provoca l’activitat aeroportuària, com la contaminació acústica i l’efecte sobre la salut de les persones.

La proposta del Prat està totalment contraindicada en un context de crisi climàtica”
Pere Bonet, Zeroport

El paper preponderant del turisme

Des de Zeroport també qüestionen el model econòmic associat a la hipermobilitat i, en el cas de l’àrea de Barcelona, han dit, molt lligat a un paper “massa preponderant del turisme”, que té efectes socials i econòmics no desitjats sobre la ciutat, la regió metropolitana i sobre Catalunya en conjunt.

En aquest mateix sentit opina Jaume Grau, membre d’Ecologistes en Acció i veí de Gavà. Creu que en un moment de sequera i de fenòmens extrems com l’actual, en què les platges perden sorra, “no és de rebut fomentar més turisme”. Grau entén que s’haurien de reorientar tant l’economia com les polítiques públiques, amb l’objectiu d’adaptar-nos a la crisi climàtica.

La proposta del govern seria el somni de la patronal catalana”
Jaume Grau, Ecologistes en Acció Catalunya

“El somni de la patronal catalana”

La proposta del govern de la Generalitat es basa en un funcionament independent de les dues principals pistes quatre hores al dia durant els mesos de juliol i agost. Grau es pregunta si, oberta aquesta possibilitat, “s’acabaria ampliant a més hores més mesos o tot l’any”.

“Aquest seria el somni de la patronal catalana”, rebla aquest gavanenc, que adverteix d’una de les conseqüències si la proposta es posa en marxa: “Els que vivim a Gavà haurem de tenir les finestres tancades“.

“Tornar a la tortura generalitzada en horari restringit”

Des de l’Associació de Veïns de Gava Mar també mostren preocupació per la proposta i la consideren “un disbarat”. L’advocat i membre de l’entitat, David Jurado, creu que la mesura suposarà “tornar una mica a la situació anterior i aplicar el que aleshores era una tortura generalitzada ara en un horari restringit”. Segons Jurado “que una zona residencial a tocar del mar i amb centres educatius es vulgui aïllar del món és inassumible des d’un punt de vista econòmic, material i humà”.