L’Ajuntament de Barcelona ha desactivat aquest dimarts la fase d’alerta del protocol d’onada de calor, que ha estat activat durant 11 dies, des del 15 de juliol, el període més llarg de la història en el qual ha estat l’alerta activada. La desactivació arriba després de comprovar que les previsions meteorològiques per als propers dies deixen entreveure un descens de les temperatures, fins a situar-se en valors més habituals per la present època de l’any.
Dispositius específics per a persones vulnerables
Seguint els procediments que estableix el protocol per a la fase d’alerta, l’Ajuntament havia posat en marxa un dispositiu per a persones vulnerables, gent gran, infants i persones sense llar, i un altre d’específic a la via pública.
Pel que fa al dispositiu a la via pública, professionals del Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB) i de la Creu Roja han sortit al carrer en les franges de més calor per repartir aigua i oferir consells a la ciutadania sobre com prevenir els riscos de les altes temperatures. Durant els 11 dies que ho han fet han atès en total 101 persones, de les quals 71 eren homes, 26, dones i sis, menors d’edat. Igualment, durant aquests dies el Servei de Teleassistència ha fet trucades preventives a 71.000 habitatges per recordar aquests mateixos consells.
Continua activada la fase preventiva
El Pla d’actuació per prevenir els efectes de l’onada de calor continuarà activat en fase preventiva, tal com és habitual fins a mitjans de setembre. Aquesta fase suposa mantenir una sèrie de mesures d’informació i seguiment de col·lectius vulnerables, amb un servei telefònic permanent, el 900 703 030, i la difusió dels possibles efectes d’una onada de calor i d’un conjunt de recomanacions per prevenir-los.
Barcelona disposa aquest estiu d’una xarxa ampliada de refugis climàtics en més de 200 indrets (202), amb una àmplia cobertura en què el 95 % de la població té un refugi climàtic a 10 minuts de casa com a màxim. Igualment, els punts d’assessorament energètic (PAE) fan atencions per prevenir el risc de calor i serveis socials com el Servei de Teleassistència o el Radars fan formació específica a les persones que hi treballen.