El sis equips inscrits a la Copa Amèrica de vela tenen molt en compte les onades que es trobaran al camp de regates de la Barceloneta. Serà la primera vegada que els vaixells voladors competiran a mar obert, a Bermuda 2017 i a Auckland 2021 van fer-ho en golfs i envoltats d’illetes que provocaven que el mar fos pràcticament pla.

Es trobaran amb tres tipus d’onades

A Barcelona les tripulacions navegaran entre tres tipus d’onades que tenen característiques força diferents i que apareixeran en funció de quan siguin les regates. La competició començarà el 22 d’agost i s’acabarà el 21 d’octubre, dos mesos entre finals d’estiu i començament de la tardor en què es trobaran onades amb alçàries desiguals i totes complexes.

Onades Barcelona

El meteoròleg i regatista Isaac Vilà, expert en onades i en vents, ens ha explicat les característiques de cadascuna.

  • Mar espessa o mar de vent

És l’onada produïda pel vent que està bufant en el moment sobre una extensió determinada de mar. Té una alçària irregular (entre els 0 i els 0,5 metres). Hi ha poca distància entre onades i són irregulars.

  • Mar de fons o mar estesa

És l’onatge que apareix en absència de vents, per haver abandonat la zona de vent generador o perquè el vent ha encalmat en aquesta zona però té una incidència notable en la seva formació. L’alçària oscil·la entre els 0,5 i 1,5 metres. Hi ha la mateixa distància entre onades i forma una coreografia molt vistosa. L’onada de mar de fons agrada molt els surfistes.

  • Mar creuada

És la combinació de les dues anteriors. Tenen alçàries diferents en funció del vent del moment. Produeix un moviment caòtic del mar fruit de la interacció de les direccions. A Barcelona es donarà si bufa el vent de garbí procedent del sud-oest (mar espessa) i el de llevant procedent de l’est (mar de fons).

El parer dels protagonistes

Les ones també han estat determinants a l’hora de dissenyar els vaixells competidors. Al llarg de les entrevistes que hem realitzat pel programa Horitzó Copa Amèrica hem preguntat a tots els protagonistes sobre el peculiar moviment oscil·latori ascendent i descendent de l’aigua al camp de regates. En destaquem aquests tres:

Filippo Cravetto
enginyer i arquitecte naval d’Alinghi Red Bull Racing

“Un dels reptes que vam tenir va ser precisament això, tenir una onada formada, llarga i de bastanta alçària. De vegades hem navegat amb onades de metre i mig i poc vent. Això és força exigent per portar el vaixell i per dissenyar hidroales i cascs que s’adaptin a aquestes condicions”.

Xabi Fernández
entrenador d’Ineos Britannia

“És un lloc bastant complicat, sobretot si el vent és de llevant. La ciutat té una particularitat, amb el Port Olímpic i el port comercial que fan de paret, que l’onada rebota i es fa el que anomenem una rentadora. No és una onada endreçada o estesa. I amb aquests vaixells que van amb la hidroala fora de l’aigua és bastant difícil de gestionar“.

Joan Vila
meteoròleg i analista de rendiment d’Alinghi Red Bull Racing

“És la primera edició que es celebra a mar obert. Vol dir que a part de les condicions de vent, les condicions d’onada afecten molt el disseny del vaixell. Sempre tens onades que de vegades no et venen des de la mateixa direcció del vent. Has d’aprendre a portar el vaixell amb onades i és una mica més complicat que si fos mar plana”

La fondària de Barcelona és fonamental

Les regates de la Copa Amèrica es faran més a prop que mai de les platges en l’era moderna. Això serà possible gràcies al fet que la costa de Barcelona de seguida és molt fonda i els vaixells no tindran problema per navegar a 200 o 300 metres de la façana marítima segons el vent que hi hagi. El centre del camp de regates dissenyat per un dia que bufi vent de garbí (sud-oest) tindrà uns 30 metres de fondària i la part més llunyana de la costa, 60 metres de fons, ideal per fer volar les sis naus que lluitaran per guanyar la 37a edició de la Copa Amèrica. En la majoria de dies es preveu que l’àrea de competició hi hagi mar espessa, amb onades d’una alçària màxima de mig metre.