EL 28 d’octubre del 1848 va sortir el primer tren de passatgers des de Barcelona cap a Mataró. Ara ha fet 176 anys i el periodista Antonio Baños aprofita l’efemèride per recordar al betevé directe alguns apunts històrics de la crònica ferroviària. Primer de tot, el periodista lamenta que Barcelona “és afortunada en moltes coses com la gastronomia, però té mancances que no hi ha manera que funcionin i una és el tren“.
Baños ha reivindicat la figura de Miquel Biada i Bunyol, “l’agosarat empresari que va promoure la construcció de la línia a Mataró“. Aquesta construcció també ens ha deixat “el primer túnel ferroviari d’Espanya, que és el de Montgat“.
El periodista ha recordat “que es va erigir un monument a la plaça de la Universitat en el qual s’exhibia la locomotora original enfilada en un pedestal“. Va ser un monument efímer, ja que es va aixecar en honor de la visita del rei Alfonso XII l’any 1877.
Una altra estructura històrica que Baños recorda és “la via de tren que travessava Barcelona pel carrer d’Aragó i que anava des de l’avinguda Meridiana fins a l’avinguda de Roma actual. Un dels ponts més coneguts era el pont del Mico“.