Imatge de l'autor/a
Bru Domingo
Imatge de l'autor/a
Martina Castells

La xarxa de Rodalies de Catalunya registra de mitjana 31 incidències diàries. Dit d’una altra manera, una afectació cada 35 minuts aproximadament, si preveiem que de mitjana cada línia està operativa unes 18 hores al dia. Segons dades a les quals ha tingut accés betevé, facilitades per Adif a través del portal de transparència, des del gener fins al setembre d’aquest any el sistema de Rodalies ha acumulat gairebé 8.500 afectacions.

L’estació de l’Hospitalet de Llobregat és la més damnificada, amb 907 incidències registrades. Les altres estacions amb més afectacions són l’Estació de França (551), Barcelona-Sants (519), Sant Vicenç de Calders (313) i Vilanova i la Geltrú (283). Només aquestes cinc estacions concentren més de 2.500 avaries.

La majoria d’afectacions tenen a veure amb els trens

Set de cada 10 incidències estan relacionades amb el material rodant, és a dir, els trens i altres vehicles que circulen per les vies. El nombre d’incidències relacionades amb la infraestructura, operada per Adif, és menor, i amb prou feines representa el 16,5 % del total. La resta de casos, una mica més d’un miler, s’atribueixen a altres situacions, com ara atropellaments o caiguda d’objectes a les vies.

Rodalies registra 31 incidències al dia els primers nou mesos del 2024 | Renfe, Rodalies, transport públic, tren

A més de l’Estació de França i Barcelona-Sants, altres estacions de la ciutat també registren afectacions importants. És el cas de Fabra i Puig, que frega el centenar d’incidències, i Sant Andreu, amb gairebé 50. Una de les bifurcacions de la Sagrera acumula 44 casos que també afecten el servei i Plaça de Catalunya en registra 37. L’operador detalla que, de forma ocasional, és possible que una mateixa incidència consti en diversos registres.

Rodalies registra 31 incidències al dia els primers nou mesos del 2024 | Renfe, Rodalies, transport públic, tren

Renfe no desmenteix les dades, ja que provenen d’Adif, i no entra a fer-ne valoracions. L’empresa pública es limita a recordar que les demores de més de tres minuts ja es consideren incidències. “L’índex de puntualitat del servei de rodalia de Barcelona se situa al voltant del 92 %“, explica l’operadora ferroviària.