Aquesta pastisseria del carrer de Verdi segueix oberta gràcies a la implicació i el relleu de tres generacions. És un dels comerços agrupats a la ruta anomenada Sabor d’abans. Un seguit d’establiments que estan oberts des d’abans de la guerra i se centren en la gastronomia. ANDREA PLANAS, pastisseria Verdi “Això ha sigut una pastisseria de sempre, el meu avi sempre jugava per aquí i deia algun dia aquesta pastisseria serà meva. Hem anat evolucionant, però mantenint el nostre producte de la casa, de sempre com pot ser, per exemple, les pastes de te, els carquinyolis.” Les botigues que formen part de qualsevol de les tres rutes tenen un distintiu. El color canvia en funció de l’itinerari. El vermell és el comerç amb empenta, com el cas de Vom Fass, que promulga la reutilització del vidre. CARLES DE CAMAROUX, botiga Vom Fass “Copiar el que feien bé els avis i les àvies que era vendre a granel i a millorar-ho, vull dir, per conservar millor els productes, fer-ho millor, però el que estava ben fet no tocar-ho i efectivament, si compres a granel, no estàs contaminant.” Un exemple de la tercera possible ruta, la verda, dedicada al comerç amb arrel, és la botiga Martí. Va obrir com a sastreria el 1912 i, més tard, als anys 60 va ser de les primeres a vendre texans. ENRIC ARCAS, botiga Martí “Era com una cosa exclusiva, gairebé tothom anava a Andorra o anava a llocs així, una mica d’estraperlo que diem, anava al Port quan els mariners americans portaven Levi’s.” Les rutes de Gràcia dels comerços singulars, inclouen una trentena de botigues. Són passejos d’uns dos quilòmetres i mig i permeten descobrir el teixit comercial del barri.

Són un total de 31 comerços de Gràcia els que formen part del mapa de botigues singulars on s’ofereixen les tres rutes. Cada itinerari és d’un color diferent, vermell, verd i blau. A més, cada establiment apareix amb una fotografia, una ubicació, el contacte i informació sobre l’origen, tradició, trajectòria o la seva visió innovadora.

La ruta de comerç amb empenta és a través dels establiments més innovadors que recuperen els valors d’abans i tenen un segell propi. Aquí s’aglutinen les botigues amb nous models de comercialització i que han estat guardonades amb premis d’innovació comercial. És el cas de Vom Fass, una botiga de venda d’oli, vinagre i licors a granel que l’any passat va rebre el premi al model comercial sostenible de la ciutat per la reutilització de 33 tones de vidre. La seva filosofia és copiar el que es feia antigament i millorar-ho.

La segona ruta de comerç és l’anomenada amb arrel. Aquest itinerari s’atura en les botigues històriques de Gràcia, com els comerços centenaris que han sabut adaptar-se al pas del temps i mantenen l’essència de com era abans el barri. En aquesta ruta hi ha les botigues que no són d’alimentació i que s’han inclòs en la categoria d’establiments emblemàtics o que han mantingut el negoci obert més de 90 anys. N’és un exemple la botiga Martí, que va obrir el 1912 com a sastreria i que als anys 60 es va especialitzar en el texà. El propietari actual va començar amb només 15 anys d’aprenent i ha mantingut l’esperit de sempre.

Per acabar, també es pot visitar la ruta de comerç amb sabor d’abans. En aquesta ruta hi ha les botigues de més de 90 anys o incloses en la categoria d’emblemàtics, però en aquest cas, vinculades a la gastronomia. En aquests locals s’acumulen records o tradicions com a la pastisseria Verdi que continuen fent les pastes de te i els carquinyolis a l’obrador. Encara ara fan els torrons amb la recepta de l’avi que va començar el negoci, ara ja fa tres generacions. El local, però, ja era una pastissera abans que entrés la família actual fa 47 anys.