La vinculació de la Copa Amèrica amb la ciutat de Barcelona és cada cop més estreta. Des de fa mesos, s’estan fent diverses iniciatives per apropar la ciutadania a la gran competició de vela que viurem a l’estiu. Ara ha estat el torn dels estudiants universitaris.
Una competició de radiocontrol amb tecnologia de Copa Amèrica
La Fundació Barcelona Capital Nàutica organitza una competició d’embarcacions de radiocontrol per a estudiants d’enginyeria. Els futurs enginyers hauran de dissenyar i construir un vaixell de radiocontrol per poder competir entre si. Una iniciativa que ha implicat l’enginyer de l’equip American Magic, Carlos Freire, que ha compartit la seva experiència en l’enginyeria dels vaixells de la Copa Amèrica amb els estudiants universitaris. Freire veu similitud entre els vaixells de radiocontrol i els vaixells que competiran a la Copa Amèrica, els anomenats AC75, “salvant les distàncies però els conceptes, de fet, amb aquesta tecnologia que estem desenvolupant en aquests vaixells s’han apropat bastant a aquests tipus d’embarcacions“. Ha concretat que en alguna de les parts de la tecnologia que utilitzen uns i altres, “ells utilitzen servos per moure els elements de les seves petites embarcacions i nosaltres ara mateix a la Copa Amèrica tot està automatitzat i mogut per sistemes hidràulics en el nostre cas, però els principis són molt similars“.
Enginyeria, uns estudis molt ben reconeguts
Un estudis, l’enginyeria, que a l’estat espanyol genera uns professionals de molt alt nivell, els sis equips de la Copa Amèrica en tenen algun en les seves formacions. Carlos Freire ha explicat que l’equip americà en concret té una gran base espanyola i, fins i tot, algun ha participat en set Copa Amèrica i ha defensat que “els enginyers que tenim aquí a Espanya són molt bons“.
Els vaixells de la competició, més a prop d’arribar a Barcelona
Uns vaixells de la Copa Amèrica que encara no estan acabats, els enginyers i constructors, estan a les seves drassanes finalitzant amb un gran secretisme les embarcacions. Se sap que ben entrada la primavera ja els podrem veure navegar pel litoral barceloní, però Freire no ha volgut confirmar la data: “No puc tampoc revelar aquesta informació en concret, veureu aquests vaixells nous en uns tres o quatre mesos, per dir-ho d’alguna manera, menys potser”. L’arribada dels vaixells s’ha convertit en un joc d’estratègia entre els sis equips, cap en vol ser el primer, ni donar cap pista de com tenen els terminis per finalitzar-los. Uns equips que fa mesos que estan adaptats a la ciutat però que a mesura que s’apropa el moment àlgid, segons l’enginyer de l’American Magic, afloren els nervis de la competició: “S’apropa l’examen final i es va notant en totes les àrees. Estem molt expectants perquè al final fins que no tiris el vaixell a l’aigua i vegis el que passa, no se sap gaire bé, malgrat que s’ha fet tres preregates, són tres vaixells diferents i tot pot passar”.