(ACN/Redacció) Tres de cada quatre passatgers a l’aeroport del Prat van viatjar amb companyies de baix preu durant el 2023, segons dades d’Aena analitzades per l’ACN. Tenint en compte les 60 aerolínies amb més viatgers, un 73,7 % dels usuaris de la infraestructura van fer servir una de baix cost, 10 punts per sobre de la mitjana espanyola i també molt per sobre de Madrid, que està al 30 % en baix cost. Experts consultats per l’ACN veuen complicat replicar el model de Madrid, però insten a atreure rutes de llarg radi a Barcelona i neguen que una ampliació comporti més massificació turística. Precisament aquest dijous, representants dels executius català i espanyol es reuniran per posar en marxa la comissió tècnica que ha de tractar el futur de l’aeroport.

L’any passat, dels més de 49 milions de passatgers, uns 36 milions van agafar vols de companyies de baix preu, mentre que els 13 milions restants van optar per les tradicionals i els vols xàrter o vacacionals. La tònica es manté estable des de fa gairebé una dècada, i circumstàncies com la covid no van fer alterar significativament el pes d’una i altra opció. De fet, el 2021 marca l’any amb més proporció de viatgers “low cost” de com a mínim els últims 15 anys, amb el 75,7 % del total.

Les “low cost” monopolitzen els primers quatre llocs del rànquing al Prat

Vueling va ser, un any més, la principal companyia el 2023, amb el 40 % del tràfic (els 20.538.700 passatgers que van viatjar amb l’empresa propietat d’IAG representen el màxim històric anual al Prat des de la seva fundació). La segona aerolínia més utilitzada va ser Ryanair, amb el 17 % del total i 8.531.055 viatgers. La marca irlandesa ha ocupat el segon graó del podi ininterrompudament des del 2012, quan li va prendre el lloc a Spanair, que va desaparèixer aquell any.

Barcelona té complicat esdevenir “hub” de companyies tradicionals

La primera companyia tradicional que opera a l’aeroport català apareix al cinquè lloc i és Iberia, amb 1.906.675 clients —una xifra que inclou Level—, que supera la també tradicional Lufthansa, amb 1.343.295. Air Europa (953.974), British Airways (752.629), Air France (645.600) i Eurowings (627.391) tanquen la llista de les 10 línies aèries més populars el 2023.

Arrenca la comissió Estat–Generalitat pel futur de l’aeroport del Prat

El debat sobre el futur de l’aeroport coincideix amb la primera reunió per posar en marxa la comissió entre Generalitat i Estat aquest dijous. La comissió inclourà representants del ministeri i de l’executiu català, amb l’objectiu de pactar un pla per a la “necessària modernització i millora de la capacitat” de la infraestructura.

Amb la potencial ampliació encara sobre la taula, Oliver nega a l’ACN que una expansió de les instal·lacions ja sigui amb més línies de baix cost o tradicionals hagi de comportar més massificació turística i creu que aquest és un punt de vista “equivocat”, ja que l’actuació es planteja en termes d’atreure vols de llargs de radi i, en conseqüència, per contribuir a la internacionalització de l’economia i de les empreses catalanes.