Ja es coneixen els guanyadors de la 24a edició dels Premis Comerç de Barcelona. La convocatòria d’aquest 2023 ha constat de sis modalitats i d’una categoria especial, i han reconegut les iniciatives comercials més destacades de l’any. El guardó també integra el Premi Mercats de Barcelona.
L’històric restaurant 7 Portes, fundat el 1836, ha estat el guanyador del premi al comerç emblemàtic. El jurat ha valorat el fet que “la seva cuina i llarga tradició” siguin “un emblema de la ciutat”. També n’ha destacat “la capacitat d’adaptació als canvis del mercat sense perdre l’autenticitat i la combinació de tradició i innovació, que el converteix en una iniciativa emblemàtica sòlida i d’èxit”.
En declaracions a betevé, el propietari del restaurant, Francesc Solé Parellada, explica que el títol d’emblemàtic requereix molt més que ser un restaurant amb molts anys de vida: “Si no tens un compromís amb la gent, amb la ciutat no pots acabar sent un emblemàtic. Seràs vell, clàssic però no emblemàtic”.
El premi al comerç innovador ha estat per Mariposa Negra Cocktail Bar, situat a la plaça de les Olles, per la forma en què “uneix d’una manera original i nova el comerç al detall amb la restauració”. D’altra banda, el premi al comerç de proximitat s’ha atorgat a Mamá Heladera, pel seu arrelament al barri del Poblenou i per ser “una proposta diferent per tastar gelats, amb una història al darrere i gustos fruit de la investigació sobre neurogastronomia aplicada”.
Remei Márquez López, de l’Associació de Comerciants de la Marina, ha estat reconeguda amb el premi Albert González a la tasca de contribució a la promoció, innovació i coneixement del comerç de la ciutat, per “la defensa dels valors del comerç de barri des de fa més de vint anys, quan el seu comerç es va associar a l’Eix Comercial de la Marina”. I el premi comerç sostenible, ha anat a mans de la marca d’espardenyes, Toni Pons, per la seva sostenibilitat “en la producció local i de la matèria primera que s’utilitza” i perquè “recupera el calçat tradicional i l’actualitza perquè pugui ser una peça de vestir del segle XXI”.
Finalment el premi especial ha estat per Panes Creativos, de Daniel Jordà, per ser “referència al sector del forn a escala nacional i internacional, a més de ser un establiment que fa bandera i practica la sostenibilitat i que està arrelat al barri de Vilapicina i la Torre Llobeta, col·laborant en diversos projectes”. Jordà agraeix especialment el premi perquè diu “és difícil per als establiments que estem lluny del centre i fora del focus mediàtic”. Tot i això considera que “la gastronomia és el més democràtic que hi ha. Si ofereixes qualitat la gent et vindrà a veure. No importa com de lluny estàs”. Jordà assegura que el premi “obliga a continuar fent-ho bé, a treballar buscant l’excel·lència”.
Premi Mercats de Barcelona, Jordi Maymó
El Mercat del Carmel ha estat el reconegut com la millor iniciativa col·lectiva, segons el jurat “per tenir valors d’educació ambiental, estar basat en talent jove de Barcelona, comptar amb una visió d’anticipació i ser realitzat en un mercat amb un fort ecosistema social i solidari d’entitats i un nivell ampli de compromís entre el veïnat”.
De la seva banda, la millor iniciativa individual ha estat per Carns Cinta del Mercat de la Concepció, per “l’originalitat de les seves creacions atrauen visitants al Mercat de la Concepció”, però també “la seva passió per l’ofici, que els fa ser referents en el sector i formar altres persones” en l’ofici.