Ha passat de tenir 100 comerços a només quaranta. Aquest és el balanç dels últims temps de l'eix comercial Gracinova. Amb aquests números, l'associació de comerciants ha decidit plegar veles i tot i que no es dissoldrà, a la pràctica no funcionarà. La fi de l'eix comercial és molt evident aquesta campanya de Nadal. És el segon any que els carrers no s'il·luminen i que no hi ha activitats com el trenet o el concurs d'aparadors. JOAQUIM FASSIUS, membre de l'Eix Comercial Gracinova "Totes les activitats pròpies de Nadal, doncs no n'hi ha cap. I aquestes són importants per atreure clientela, per la promoció del centre comercial. Totes aquestes coses que feia l'associaicó pels comerciants". Aquestes dates són també les més conflictives entre els comerciants. Assumir els costos d'il·luminació nadalenca era una despesa molt gran i tothom es beneficiava del que, en realitat, només pagaven uns quants. Això, una quota de 25 euros mensuals i les poques activitats per potenciar el comerç que s'han fet, són alguns dels motius que al·leguen els botiguers que s'han donat de baixa de l'associació. D'altres, han optat per l'exclusivitat. MIREIA GADANO, exmembre de l'Eix Comercial Gracinova "Es tracta d'una targeta de fidelització de la botiga perquè les clientes es beneficiin pel fet de comprar a la botiga. Aquesta seria la iniciativa". Des de Gracinova pensen que la crisi econòmica i la falta d'esperit associatiu són els culpables de la fi de l'eix comercial. També ha dificultat el funcionament de l'associació la dispersió territorial dels més de 300 comerços que en formaven part. XAVIER NADAL, president de l'Eix Comercial Gracinova "No té res a veure el carrer de Pi Margall amb el carrer de l'Escorial o amb el carrer de Sardenya. Són diferents. Cadascún té les seves problemàtiques i conjuntar tot això és difícil. Aquest ha sigut un dels nostres problemes. A vegades penso que si haguessim funcionat com a federació, cada carrer la seva pròpia Associació totes federades, potser haguésim funcionat millor". Després de 15 anys funcionant i amb algunes iniciatives implantades com la targeta de fidelització dels clients, l'eix es manté oficialment però sense activitat ni quotes. De moment, continua formant part de la Fundació Barcelona Comerç, que engloba els eixos comercials de la ciutat. Mantenen la representativitat tot i que sense poder de decisió per si aconsegueixen reactivar-se de nou en un termini de dos anys.