Ara fa 20 anys, cuiners com Ferran Adrià, Santi Santamaría, Joan Roca o Carme Ruscalleda van fer viure un moment únic a la cuina catalana i la van catapultar per tot el món. Barcelona és un dels llocs on més ha arrelat l’esperit d’aquest moviment, amb tota una nova generació de cuiners que han tirat endavant projectes gastronòmics de referència internacional. Precisament, la campanya “La revolució gastronòmica continua a Barcelona“, que s’ha presentat aquest dimarts, vol encapçalar aquest bon moment i tornar-lo a mostrar al món.
La campanya promou un model de qualitat que busca visitants que apreciïn aspectes com la cultura, la gastronomia o l’arquitectura
En cerca d’un turisme més refinat
Segons Turisme de Barcelona, ara mateix la gastronomia és un dels principals atractius que permet captar un turisme cultural i d’alt poder adquisitiu. Les dades són força rellevants, en els darrers dos anys el 82 % dels vistants nacionals van viatjar a Barcelona per viure una experiència gastronòmica.
El visitant gastronòmic gasta un 24 % més que aquell que ho fa per vacances, especialment el turista que ve dels Estats Units, que fa una despesa del 30 % per sobre d’aquell no gastronòmic.
El primer tinent d’alcalde d’Economia, Jaume Collboni, ho explica de la següent manera: “És una campanya que ajuda a promoure el model turístic que volem, que és un model de qualitat que busca visitants que apreciïn aspectes com la cultura, la gastronomia o l’arquitectura“.
Intentar refer un model de turisme una mica més refinat, una mica més fi, que no per això ha de ser més elitista
En aquest sentit, el xef del restaurant Alkimia, Jordi Vilà, també és conscient dels avantatges d’aquest turisme d’alta gastronomia. “Jo crec que és molt positiu de cara al futur intentar refer un model de turisme una mica més refinat, una mica més fi, que no per això ha de ser més elitista“.
El ressorgiment després de la pandèmia
Amb la tornada, primer del públic local i després dels visitants nacionals i estrangers, després de la pandèmia, comencen a reobrir alguns restaurants. Com per exemple l’Enigma, d’Albert Adrià; Teatro, amb els germans Iglesias al capdavant; Alapar, amb Jaume Marambio i Victoria Maccarone o el mexicà Come, de Paco Méndez. Fins a 25 nous restaurants d’excel·lència s’aventuren a obrir les portes en el darrer semestre del 2021 el primer del 2022.
Oriol Castro, xef amb dues estrelles Michelin al restaurant Disfrutar i deixeble de Ferran Adrià ho té clar. “Som una ciutat capdavantera, puntera i crec que tenim un gran futur. Avui en dia s’estan obrint molts restaurants a Barcelona de gran nivell i crec que només ens falta això, creure’ns-ho una mica i poder-ho vendre al món. Que la gent vingui, gaudeixi d’aquesta gastronomia i consumeixi Barcelona, que és el que tenim”.
Objectiu: arribar al mercat europeu i nord-americà
La campanya, amb un pressupost de 400.000 € però que vol allargar-se en el temps, es farà la segona setmana de juny amb una forta presència en els mercats de proximitat, com per exemple Madrid. A Europa, la campanya estarà present a Gran Bretanya, Itàlia, Alemanya, França, els Països Baixos i els països nòrdics. En els mercats de llarga distància es faran diferents campanyes publicitàries a mitjans dels Estats Units i accions de promoció a Nova York i Boston.