Des de fa un any i mig Catalunya ja té una escola per formar controladors aeris, la Skyway, situada a l’aeroport de Sabadell. Les promocions que en surtin poden acabar treballant a les torres de control d’aeroports importants i amb tantes operacions com el del Prat. Abans, però, calen hores i hores de simulació per acostumar-se a l’estrès que pot suposar una feina clau per al bon funcionament dels aeroports.

El controlador s’encarrega que la gestió del trànsit aeri sigui segura, fluida i eficient”
Antonio Muñoz, instructor Skyway

Muñoz és l’encarregat de supervisar les pràctiques al simulador de l’escola, una sala en què hi ha unes pantalles que simulen les finestres d’una torre de control i els alumnes disposen de tots els aparells que es trobaran si acaben treballant de controladors aeris: el radar, que situa els avions i la seva trajectòria; la pantalla amb la informació meteorològica; el radar de pista (per controlar el trànsit rodat) i el taulell de fitxes de progrés de vol, una eina manual per identificar i endreçar les aeronaus. A la sala del costat del simulador, els alumnes també s’encarreguen de les comunicacions dels pilots amb la torre.

El radar és un element clau en la feina d’un controlador aeri

Simulacions de condicions meteorològiques adverses i equips espatllats

El curs complet de controlador aeri té una durada d’un any i tres mesos. Es fan unes 60 pràctiques al simulador, de 45 minuts de durada. Com si fos un videojoc, es poden simular diverses situacions i afegir complicacions que es poden trobar els controladors en el seu dia a dia.

Podem complicar les condicions meteorològiques, crear situacions d’emergència o situacions en què s’espatllin els equips de la torre de control, això genera molt d’estrès i els controladors han de saber com reaccionar”
Evelin Baños, coordinadora de Skyway
Una pràctica al simulador de l’escola Skyway

Per fer el curs de controlador aeri no cal haver cursat un grau universitari, amb el batxillerat n’hi ha prou. Un cop finalitzen els estudis, els alumnes poden optar per les torres de control de gestió privada, com la de l’aeroport de Sabadell, o bé aconseguir una plaça en alguna de les oposicions que es convoquen per a places públiques de controladors aeris, com els de la torre de l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona – el Prat.