Als peus de Montjuïc, el CaixaForum s'ha convertit en un espai de peregrinatge no només per als amants de la cultura sinó per a un públic més ampli. Ho constaten els 7,3 milions de visitants en 10 anys que han trepitjat les instal·lacions d'aquesta antiga fàbrica tèxtil. Un centre complementari a altres museus de la ciutat i amb una diversitat constant que n'explica, segons els responsables, la bona acollida. ELISA DURAN, directora general adjunta de la Fundació La Caixa "No estem especialitzats en cap àmbit sinó a l'inrevés. La idea és: 'jo vinc a CaixaForum i segur que hi trobo alguna cosa que m'agrada'." L'exposició "Dalí. Cultura de masses", l'any 2004, ha estat la de més èxit i ha superat els 300.000 visitants. Un dels grans noms de la pintura romàntica, el francès Eugène Delacroix, centra una de les mostres estrella per commemorar els 10 anys. A partir de mitjan mes, compartirà protagonisme amb un altre nom propi: Goya. El CaixaForum celebrarà també el desè aniversari explotant al màxim la vessant més participativa. Per aquest estiu s'han programat, entre d'altres, un musical per al qual se seleccionaran 150 persones i un espectacle de dansa contemporània amb joves i adults. I tot per seguir captant l'interès del públic barceloní, que representa gairebé dos de cada tres visitants.

En una dècada, aquest equipament cultural ha rebut 7.3 milions de visitants atrets per un total de 105 exposicions i al voltant de 14.000 activitats organitzades per a tots els públics. La directora general adjunta de la Fundació La Caixa, Elisa Duran, i el director del CaixaForum, Valentí Farràs, han fet balanç d’aquests anys, en què consideren que el centre ha “trencat la bretxa” que separa les persones molt consumidores de cultura i el gran públic que encara s’acosta als museus amb respecte.

El rànquing de les exposicions més visitades està encapçalat per “Dalí. Cultura de masses” (2004), les dedicades a Miquel Barceló (2010-2011) i a Rodin (2004-2005), els mestres de la pintura flamenca a l’Ermitage (2003-2004) i Henri Cartier-Bresson (2003-2004).

La majoria dels visitants provenen de la mateixa ciutat de  Barcelona (62%), el 77% són de la província, el 84% catalans i el 90%  espanyols. Els turistes estrangers suposen només un 10% de les visites, un  percentatge que fa sentir “còmodes” els responsables, que insisteixen  que la funció del centre és tornar a la societat del país el que  aquesta aporta a l’entitat financera.