Maria Lluïsa Casagemas va compondre ‘Shiava e Regina’ entre els 16 i els 18 anys a finals del segle XIX. Fins ara no s’ha recuperat l’òpera, que conté la partitura amb tres actes, un índex i una fotografia de l’autora. L’obra està dedicada al qui va ser el seu professor, Francesc de Paula Sánchez i Gavanch.

“És una troballa de gran importància per a la investigació de l’obra de l’autora i per a la recuperació del llegat de les compositores d’aquesta generació. Era un geni”, ha assegurat Maria Teresa Garrigosa, protagonista de la troballa, que ha presentat aquest dimecres la partitura al Teatre de Sarrià. Garrigosa estava fent la tesi doctoral sobre compositores catalanes del segle XIX sota la direcció de Francesc Cortés, professor de d’art i musicologia de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Un dia, Garrigosa,  va topar amb la partitura al rebre el missatge d’un particular que guardava bona part de l’obra de Gavanch, professor de de l’artista.

“Ara podrem representar aquesta òpera, la primera que va compondre una dona a Catalunya i Espanya”, ha dit Cortés, professor d’art. Els investigadors han organitzat la primera representació amb les àries i els duets que interpretaran una soprano i un tenor el 27 d’octubre al Teatre de Sarrià.

Una obra no representada mai

‘Shiava e Regina’ va tenir molt d’èxit quan es feien audicions i se n’havien representat alguns números en festes privades. Però no va ser representada sencera mai, i això que va estar programada dues vegades al Gran Teatre del Liceu. El primer cop no es va poder representar perquè va coincidir amb la temporada 1893-1894, quan es va produir l’atemptat anarquista, i el segon cop es va tornar a cancel·lar.