El misteri de Campeny ha tornat a casa, a la basílica del Pi. Aquest pas processional és una de les primeres obres del Damià Campeny, el millor escultor neoclàssic català. Va ser un encàrrec del Gremi dels Revenedors que, l'any 1817, va confiar en un jove estudiant d'escultura acabat d'arribar de Roma perquè fes el misteri que els havia de representar a la processó de la Sang, la més antiga d'Espanya. JORDI SACASAS, conservador del Museu i Tresor de la Basílica del Pi "És una renovació estilística. És una renovació quant a tractament dels materials. El que ell fa és esculturar el drapejat de manera que li dona un tractament escultòric. Això és una novetat i en aquell moment aconsegueix el que volien els Revenedors, convertir-se en el pas més espectacular de la processó." El misteri ha voltat durant molts anys per magatzems. Amb motiu de la guerra civil, els Revenedors el van cedir a l'Ajuntament perquè el protegís. Acabada la guerra va anar a parar a un dipòsit municipal i, posteriorment, al Museu de Tradicions i Indústries Populars. Finalment amb l'arribada de la democràcia, el Museu d'Art Modern el va recuperar i, fa ben poc, el van restaurar. "Han recostruit algun petit detall, molt petit perquè bàsicament està tal com estava, simplement molt net, i de fet és una restauració molt acurada. Si podeu veure les figures que estan dretes la primera és la Magdalena, sant Joan, Sant Josep d'Arimatea, el Nicodem i als peus de la llosa hi ha la Mare de Déu." Durant els propers sis mesos, el misteri està exposat a la capella de La Dormició. Després, passarà a formar part de la col·lecció del museu de la basílica.

A Catalunya, els passos de Setmana Santa reben el nom de misteris. De fet, la primera processó de l’estat que surt amb un misteri processional va ser la de la basílica del Pi, a mitjan s.XVI, a la processó de Dijous Sant organitzada per la Confraria de la Preciosíssima Sang de Jesús, que va arribar a ser la més important de Catalunya.

Cada gremi de la ciutat portava un misteri i rivalitzaven per saber quin era el més espectacular. Per això, el Gremi dels Tenders Revenedors va encarregar a Damià Campeny El Sant Misteri: dipòsit del Senyor al Sant Sepulcre, un pas de 400 quilos amb cinc figures neoclàssiques.

L’obra, que fins ara era al MNAC, s’ha restaurat i ha tornat, després de més de 100 anys, a l’església on s’exposava durant els dies previs a les processons de Setmana Santa.