L’artista Rosalía ha estat la responsable de la selecció musical del Piromusical de la Mercè que va tancar la Festa Major de Barcelona. La banda sonora va incloure 15 cançons —entre les quals l’estrena mundial del seu no tema Omega— i només una era en català. Aquesta selecció no ha agradat a tothom i les xarxes socials s’han omplert de missatges que retreuen la poca presència de la llengua catalana. També s’han sumat a les crítiques alguns líders municipals com Jordi Martí i Galbis, de Trias per Barcelona, i Elisenda Alamany, d’Esquerra.
En el Piromusical hi van sonar 15 temes, la majoria en anglès, d’artistes com Elvis Presley, Peret, Gyptian, Arctic Monkeys, The Strokes, Lord Huron, Dystinct o Caroline Polachek. L’únic en català va ser de la mateixa Rosalía, Milionària, fet que també ha generat crítiques.
Martí i Alamany lamenten la poca presència del català en una situació d'”emergència lingüística”
Alguns grups de l’oposició dins de l’Ajuntament també s’ha sumat als retrets per la poca presència del català en la llista de Rosalía. El líder de Junts, Jordi Martí Galbis, ha fet una publicació a X en què recorda que els grups que canten en català viuen “un moment dolç” i que Barcelona està en una “emergència lingüística que hauria justificat una major presència de música en català”. De fet, al plenari de setembre, Junts demanarà que es creï la figura d’un comissionat per la llengua.
La líder d’ERC a Barcelona, Elisenda Alamany, també s’ha referit a la polèmica. Alamany ha defugit posar en el focus de les crítiques a l’artista. “No és culpa de Rosalía”, ha assegurat, però també ha dit que Barcelona és la capital del país, i caldria que el Piromusical tingués una selecció musical en català. En una entrevista a ‘Els matins’, de TV3, ha assegurat que demanaran explicacions al govern municipal perquè en una situació d“‘emergència lingüística” ha tingut una presència residual.
Retrets també pel llançament d’Omega
També hi hagut crítiques per l’estrena mundial de la balada Omega, amb Ralphie Choo, al Piromusical de la Mercè. Alguns barcelonins consideren que l’artista ha “instrumentalitzat” l’espectacle amb “un acte públic per a autopromoció d’un llançament”.