Sota terra, allà on van exhibir-se immòbils el centenar de guerrers de Xi’an durant el Fòrum de les Cultures, un grup d’acròbates assagen i s’exerciten penjats de cordes. Salten pels aires sobre un llit elàstic o donen voltes dins una roda metàl·lica, com un “hula hoop” gegant. Aquí tot és tècnica, força i moviment. “És un espai únic quant a recursos a tot l’estat”, afirma Nini Gorzerino, responsable de projectes i de l’àrea d’internacional de La Central del Circ. Són 3.000 m2 a tocar de la pèrgola fotovoltaica del parc del Fòrum, que inclouen una gran sala d’entrenament de 650 m2 i gairebé nou metres d’alçària, a les quals se sumen sis aules de sostres ben alts per als artistes residents i altres professionals del circ.

Explica Nini Gorzerino que estar “al desert de pedra” del Fòrum els manté allunyats del soroll i la contaminació dels cotxes i els permet crear un espai “íntim”, però al mateix temps “els fa difícil mantenir relacions amb els veïns del barri del Besòs”. Per trencar aquesta distància, un dels centres educatius propers, l’escola Prim, utilitza al llarg del curs les seves instal·lacions perquè els alumnes trenquin estereotips sobre aquesta disciplina i facin execici a través de diferents tècniques de circ.

Una sala per al circ contemporani a Barcelona?

Lamenta Gorzerino que a Barcelona no hi ha una escola superior de circ que permeti formar a qui es vulgui dedicar al món del circ. “Sentim que a vegades es queda per Nadal, als festivals d’estiu amb la família al carrer. És un circ vàlid, però és molt més que això. El circ també pot ser per a adults“. Gorzerino creu que a Catalunya “necessitem més recursos i espais per tenir més artistes de circ que s’expressin amb totes les seves capacitats”, que no marxin a l’estranger. La responsable de projectes de La Central del Circ sent que aquest adisciplina és la germana pobra de les arts escèniques, “el circ com a art està poc reconegut. No hi ha una sala que faci difusió de circ contemporani a Barcelona. Hi ha un Mercat de les Flors per a la dansa, hi ha sales per a la música, el teatre, l’òpera, però i pel circ… on està la sala?”

Més enllà del risc

“El circ contemporani busca qüestionar-se la realitat. Juga amb el risc, i a anar més enllà dels límits“, afirma Gorzerino, “és una forma de relacionar-se amb els altres des d’un altre lloc, a través d’altres llenguatges, fora d’allò quotidià”, afegeix Alice Rende. L’artista brasilera està fent en aquest moment la seva ‘residència essencial‘ a La Central del Circ. Està creant sense saber ben bé cap a on va allò que surgeix de les hores i hores d’assaig, sense tenir com a finalitat un espectacle que després mostrarà al públic. La seva residència té com a requisit estar cada dia sola a la sala durant tot el procés de recerca, i reconeix que això resulta dur. Afirma que La Central està oberta “a inventar, a pensar el circ”, un espai fantàstic on els artistes, en gran part estrangers, disposen de tots els recursos necessaris per a la creació, l’entrenament i la formació.