Bona part de les fotògrafes que es presenten a l’exposició “Enfocades! La presència femenina a l’Agrupació Fotogràfica de Catalunya (1920-1970)” estaven oblidades, unes perquè no van tenir continuïtat, d’altres perquè mai no es van professionalitzar. L’agrupació es va fundar el 1923 i va destacar per impulsar entre les dones l’art de la fotografia amb cursos i altres activitats i, als anys 50, es va fundar el “Grup femení de l’AFC”. Ara, coincidint amb el centenari, recuperen el llegat d’aquestes autores vinculades a l’entitat per posar-les en escena.

Milagros Caturla, redescoberta als Encants per un turista

De Milagros Caturla no se’n tenia constància fins que Tom Sponhaim, que estava de turisme a Barcelona, es va topar amb un àlbum seu als Encants el 2001. Quan les va positivar, admirat, va voler conèixe’n l’autor i va llançar una cerca a les xarxes.

Fotografia de Milagros Caturla

La fotògrafa aficionada Begoña Fernández la va trobar als arxius de l’AFC, en un dels butlletins que publicava l’agrupació, en què estava publicada una de les fotos de l’àlbum perquè havia guanyat un premi i hi posava el nom.

Fotògrafes atretes per la modernitat

Entre els anys 20 i la dècada dels 60, la comissària de l’exposició, Victòria Bonet, en destaca la modernitat i l’atreviment de les composicions, al costat d’una mirada més propera i un interès per l’urbanisme i l’arquitectura. Per a Bonet, presenten un univers intimista però també reflecteixen interès per la vida al carrer, amb una fotografia molt renovadora, amb enquadraments agosarats o jocs geomètrics.

Reflecteixen interès per la vida al carrer, amb una fotografia molt renovadora, amb enquadraments agosarats o jocs geomètrics. ”
Victòria Bonet, comissària de l’exposició
Fotografia de Glòria Salas

És el que es pot veure en les fotografies de Rosa Zuchzs, Carme GarciaMontserrat Vidal-BarraquerGlòria SalasRoser OromíConxita Viñals o Roser Martínez Rochina, la primera dona que va exercir de crítica fotogràfica al país.

Les pioneres, Mey Rahola i Montserrat Gili

Abans d’aquesta florida dels anys 50 i 60, quan l’AFC va començar els cursos de fotografia per a dones, va haver-hi algunes joves que van marcar el camí. L’AFC es va fundar el 1923 sense cap dona, però el 1924 ja se n’hi van apuntar un parell. A mitjans dels anys 30, amb la II República, ja destaca una dona amb nom propi, Mey Rahola. El 1935 es va convertir en la primera dona que guanyava una medalla a l’AFC.

Fotografia de Mey Rahola

En aquest període destaca també el treball de Montserrat Gili, filla del conegut editor Gustau Gili, a qui va acompanyar en els seus viatges fins que es va casar, amb 38 anys. Dels seus desplaçaments en queda una col·lecció de monuments i paisatges amb fotografies estereoscòpiques.

L’exposició es pot veure fins al 13 de maig al centre cívic La Casa Elizalde, que ja ha explorat en altres ocasions la fotografia de dones i acull el projecte “Finestres de la Memòria“.