Al plànol de Barcelona que hi ha al web de l’Ajuntament, hi ha les dades de tots els equipaments públics, hotels, transports, restaurants i llocs de culte, entre altres punts d’interès. L’usuari pot visualitzar, en cada moment, les capes de dades que l’interessin i, fins i tot, deixar establert quines es mostraran la propera vegada que entri al plànol. El que ara per ara no és possible és crear un mapa  propi, amb la combinació de la cartografia de l’Ajuntament i la informació que es vulgui localitzar, per exemple la xarxa d’oficines d’una empresa o una col·lecció de fotos de la ciutat. Coses com aquesta han de ser possibles a partir del projecte OpenData, que l’Ajuntament ha presentat avui en un acte a l’edifici Media-TIC.

Fa un parell de setmanes que la Generalitat va presentar el seu catàleg en línia de bases de dades obertes. El projecte de l’Ajuntament no està tan avançat, però els seus responsables han anunciat que a partir del febrer de 2011 el consistori ja disposarà d’un portal web similar. Tenir identificades i catalogades les dades que són accessibles per a l’ús de tercers és el primer pas. Que ho facin alhora totes les administracions és un exercici de transparència que ajuda els potencials creadors d’aplicacions, perquè podran creuar dades provinents de diferents llocs.

Territori, població, tràmits, entorn i documentació

Durant els propers mesos, l’Ajuntament decidirà exactament quines dades posa a disposició del públic i en quin dels formats estàndar acceptats pel W3C. Cal excloure’n tot allò que pogués vulnerar el dret a la privacitat i la protecció de les dades d’interès personal. Per tirar endavant tot el projecte OpenData es constituirà una comissió amb tots els departaments implicats, que també es coordinarà amb l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades.

En primer lloc, l’Ajuntament es proposa obrir a l’ús públic tota la informació territorial bàsica: mapes topogràfics, administratius, urbanístics, cadastrals… amb tots els carrers, els usos del sòl i l’edificació. I un altre capítol d’informació bàsica: la demografia dels barris i districtes, amb xifres d’habitants per sexe, edat, origen, etc. També es vol facilitar al màxim la consulta de documentació administrativa i les enquestes d’opinió dels ciutadans.

Especialment útils resultaran les dades econòmiques, d’equipaments i d’agenda. Entre els indicadors de gestió i tramitació que l’Ajuntament vol posar a disposició de tercers hi ha també les estadístiques sobre expedients de llicències d’obres i activitats. De tot el moviment que registra la ciutat, en queda constància a través de registres automatitzats de soroll, trànsit, temperatura, neteja… Les dades de mobilitat constantment actualitzades permetran a molts desenvolupadors crear noves aplicacions d’informació en temps real.

Comparteix a:
Imatge de l'autor/a