"Anem a demostrar ara alguns exemples del que podria tenir una smartcity." Comencem amb un pas de vianants. A les ciutats intel·ligents hi ha sensors que ajuden a detectar si algú espera per creuar, aleshores els semàfors se sincronitzen perquè pugui passar. Una cosa semblant passa amb els fanals, que si no hi ha ningú als voltants, s'apaguen per estalviar energia. "A les smartcities les plantes tindran uns sensors especials que detectaran si hi ha aigua o no." JOAN "Si fiques un interruptor a cada pot i aigua a cada pot, doncs s'apaga i no tira més aigua." GERARD "Tu li dones un botó que sóna l'alarma i ve l'ambulància corrent." Es refereix a un interruptor pensat perquè la gent gran l'utilitzi en cas d'emergència. És la primera vegada que l'Ajuntament impulsa xerrades pedagògiques com aquesta. Un projecte que s'ha treballat durant tres anys i que va dirigit als alumnes de primària, secundària i batxillerat. EDUARD MARTÍ director d'Innovació, Societat del Coneixement i Arquitectura ICT de l'Ajuntamient de Barcelona "Són generacions que el móvil, l'ordinador ja ho coneixen però no tenen la visió de ciutat o la perspectiva de com aquestes tecnologies aplicades a la ciutat poden afavorir la transformació urbana, millorar la qualitat de vida,..." De moment, la iniciativa està en proves i si té bona acollida també es farà en altres escoles de la ciutat.

Barcelona és considerada una de les ciutats intel·ligents que existeixen actualment, en altres paraules, una “smart city”, però què és el que la fa així? L’Ajuntament ha preparat una sèrie de xerrades amb l’objectiu d’explicar a les noves generacions aquest concepte. Segons el director d’Innovació, Societat del Coneixement i Arquitectura ICT de l’Ajuntamient de Barcelona, Eduard Martí, la juventud creix amb les noves tecnologies però desconeix com poden facilitar el dia a dia a la ciutat.

Les xerrades es divideixen en quatre parts de 15 minuts cadascuna. Durant la primera part, el monitor explica als petits un conte perquè es facin una idea de quins avantatges té una ciutat intel·ligent. La resta de la sessió està dedicada a tallers i manualitats. Es fa una mostra d’exemples pràctics que ja funcionen a Barcelona, com el sistema de reg intel·ligent, o els sensors que hi ha als passos de vianants. Finalment, els alumnes fan uns dibuixos en els que expressen què és per a ells una “smart city”.

La iniciativa s’ha desenvolupat durant tres anys i finalment s’ha creat una guia adaptada per als alumnes de primària, secundària i batxillerat. L’objectiu és formar-los durant tota l’etapa educativa perquè en un futur puguin participar en el desenvolupament de les “smart cities”. De moment, el projecte només s’ha fet a l’Escola Joan Pelegrí, i si funciona s’ampliarà a altres escoles de la ciutat.

Comparteix a:
Imatge de l'autor/a