Foto: Saindur Enviro

Un estudi liderat per investigadors del CSIC ha revelat resultats sorprenents sobre la toxicitat de les bosses biodegradables o de plàstic compostable. Segons les dades preliminars, tenen un alt nivell de toxicitat, molt més elevat que el de les bosses de plàstic convencional i que augmenten amb la fotodegradació, és a dir, amb la incidència dels raigs ultraviolats. Els investigadors assenyalen que en biodegradar-se, la toxicitat es transfereix a l’adob, convertint-se en microplàstics per al sòl o en font de contaminants. L’estudi s’ha elaborat amb cèl·lules de peixos zebra “in vitro”.

Els additius químics, una hipòtesi possible

Segons Cinta Porte, una de les investigadores, una hipòtesi possible que explicaria els resultats és que els fabricants de bosses compostables fan servir additius químics que podrien ser especialment tòxics. Ara bé, no s’han pogut detectar tots, perquè molts dels additius estan protegits per patents. Per això, els científics creuen que calen canvis normatius per garantir que els materials que es fan servir siguin sostenibles. Insten també a seguir avançant en la investigació, ja que encara es tracta de resultats preliminars.

El treball ha estat liderat per l’Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l’Aigua, l’Institut d’Agroquímica i Tecnologia d’Aliments i la plataforma Susplast. Els resultats s’han publicat a la revista ‘Journal of Hazardous Materials’.