Al Japó, l'entrada al metro, el sopar en un restaurant o la compra en més d'un milió d'establiments es pot pagar així. IGNACIO PÉREZ, intèrpret de NTT DoCoMo "A través d'una subscripció amb l'entitat bancària, Visa o qualsevol altra entitat autoritza el pagament fent servir el mòbil. De manera que l'única cosa que s'ha de fer és passar el mòbil per un dels lectors, per exemple com aquest d'aquí: es passa per sobre i llavors se sentiria, en aquest cas, una senyal conforme s'ha realitzat ja el pagament." El sistema va començar a implantar-se cinc anys enrere al metro de Tòkio i ara més de 36 milions d'abonats a la telefònica japonesa DoCoMo fan servir la tecnologia NFC no només per pagar sinó també per llegir ofertes. El mateix mòbil llegeix els descomptes i els aplica automàticament quan fem la compra corresponent. El terminal esdevé així una targeta de crèdit intel·ligent i, com les targetes de crèdit, cal anul·lar-lo ràpidament en cas de pèrdua o robatori, perquè funciona sense contrassenya. Tot al contrari que la solució que ofereix la companyia anglesa Paythru. Funciona en qualsevol mòbil amb connexió a Internet: envies un missatge amb una paraula clau i et tornen un link des del que pots fer la compra introduint-hi les dades de la targeta de crèdit. KEITH BROWN, director executiu de Paythru "We effect the transaction directly between a consumer and a merchant in real time. So the merchant gets his money straight away. In that respect, we're very similar to replicating what the consumer would do on an e-commerce site." De fet, és com comprar en una botiga virtual el producte que trobes en la botiga real. L'avantatge és que el mòbil no necessita cap tecnologia específica que, ara com ara, no està disponible al nostre país. Així que a Barcelona haurem d'esperar a un altre Mobile World Congress per pagar com ho fan els japonesos.

Tots els especialistes confien en les potencialitats del mòbil com a mitjà de pagament àgil i segur, però el sistema que les operadores i els bancs espanyols van començar a desenvolupar el 2002 va tancar el 31 de desembre de 2009. Es deia Mobipay i funcionava enviant un missatge amb el nom del producte i el preu es carregava directament a la factura telefònica, amb una comissió per a l’operador de 10 cèntims per transacció.

El futur del “m-commerce”
Fracassat el projecte de Mobipay, Telefónica aposta ara per la tecnologia NFC (Near Field Communication), la mateixa que fan servir ja milions de japonesos. Els nostres mòbils encara no ho porten, però es calcula que el 2013 un de cada cinc terminals d’arreu del món estaran dotats amb aquesta tecnologia. La Caixa i Movistar la posaran a prova durant els propers mesos a Sitges.

Mentrestant, l’alternativa passa per comprar amb el mòbil tal com ho fem a les botigues en línia d’Internet. La companyia britànica Paythru desenvolupa aquesta modalitat de “m-commerce” per a establiments que vulguin oferir qualsevol mòbil com a mitjà de pagament. Però ara per ara tampoc hi ha botigues a la ciutat que ho ofereixin.