Passa a la Trinitat Nova però és una història que es repeteix a més llocs. El tancament des de fa uns anys d’oficines de bancs i caixes ha deixat desertes de sucursals algunes zones de la ciutat. En aquest cas, un barri d’uns 7.500 habitants on és impossible rebre atenció presencial des de fa mig any, quan va tancar, malgrat les protestes veïnals, l’oficina de CaixaBank, l’única que hi quedava. Des d’aleshores, per fer gestions en persona, els clients han de canviar de barri i fer una ruta, entre anar i tornar, que pot arribar als 40 minuts quan es tracta de gent gran o persones amb mobilitat reduïda.
És el cas de Francisco Martínez. Una lesió al peu li impedeix caminar des de fa uns mesos i ara es mou amb un escúter elèctric. Casa seva era a 200 metres i escaig de l’oficina de la Trinitat Nova que va tancar. La que li han assignat ara és a la Trinitat Vella: sobre el mapa, a 900 metres, 11 minuts a peu. A la pràctica, un camí amb barreres (escales i desnivells) que ha d’esquivar, cosa que afegeix més distància i més temps al trajecte.
El tomb tampoc no està exempt d’obstacles. “Com que hi ha alguns carrers que fan pendent, per no fer-los de pujada, faig la volta de manera que els agafo de baixada”, explica. Tot i així, no s’escapa d’algun tram en què ha de frenar a fons. Un altre imprevist que ha de vigilar és que l’escúter no es quedi sense bateria i per això ha de preveure les visites al banc amb temps, per assegurar-se que està ben carregat.
Els caixers no supleixen els serveis d’abans
L’activitat financera a la Trinitat Nova no va desaparèixer del tot amb el tancament de l’última oficina. CaixaBank manté a la mateixa ubicació tres caixers automàtics però no tots els veïns els utilitzen per treure diners i fer operacions. “Jo no els faig servir”, diu el Francisco. “Em fa por perquè estan molt solitaris”. Una veïna confirma que s’hi han produït atracaments i sabotatges. “I també s’han espatllat. Vam estar fins a dues setmanes sense caixers”, assegura Ramon Casas, president de l’associació de veïns.
Una alternativa seria dirigir-se a l’oficina, també de CaixaBank, de la Prosperitat. És més o menys a la mateixa distància (fora del radi d’uns 600 metres de desert bancari) i l’accés és menys costerut. Però aquest avantatge no el poden aprofitar la majoria de veïns perquè no és la sucursal que se’ls ha assignat, sinó la de la Trinitat Vella.
Una plaga de tancaments
“Abans hi havia hagut tres entitats al barri”, raona Casas. En els últims anys han desaparegut totes de la mateixa manera que ho han fet gairebé la meitat de les oficines de Barcelona des del 2015. Una de les pròximes víctimes serà la de la Teixonera, si no ho eviten els veïns, que surten cada setmana a protestar, igual que ho havien fet a Pedralbes i a la mateixa Trinitat Nova. El sentiment és comú a tot arreu i el resumeix el Francisco: “Nosaltres som els que els hem fet créixer i ara ens sentim totalment abandonats”.