Al marge dels 2.500 vehicles que sumen les flotes de les empreses de motos de lloguer (sharing) que operen a Barcelona, veure pel carrer altres motos elèctriques, sobretot de particulars, no és especialment habitual. L’hegemonia de les de combustió és inqüestionable i res fa pensar que això hagi de canviar en breu tenint en compte les matriculacions, que s’han desinflat després de tocar sostre fa dos anys.

Segons dades de l’Ajuntament, el 2021 es van matricular a Barcelona 859 motos elèctriques, que representaven un 7,6 % del total (10.395). La xifra es va enfilar l’any següent fins a les 1.172 matriculacions: més d’una de cada 10 va ser elèctrica. Però després d’aquest màxim, el 2023 la tendència es va trencar i es van desinflar fins a representar poc més d’un 5 % (752), coincidint de fet amb un repunt de les de gasolina que no es veia des de feia 10 anys.

El retard en les ajudes, una de les causes

El panorama per a aquest 2024 no sembla tampoc positiu si fem cas de la patronal del motor, Anesdor, que ja ha avançat que el primer semestre la caiguda, en el conjunt de l’estat, va superar el 40 %. Però professionals del sector, com el concessionari e-Letamendi, que està especialitzat en motos elèctriques des de fa cinc anys, discrepen d’aquest escenari pessimista. “Hi ha demanda i molta gent ve a preguntar perquè pensen en una elèctrica com a propera moto”, assegura Joan Garcia, responsable de vendes.

Segons Garcia, la transició serà més moderada del que es podia pensar i per això en el seu cas han apostat per millorar la gamma de motos a la venda. Tot i això, reconeix que “hi havia molta il·lusió en el món elèctric” i apunta com una causa de la frenada el retard en la concessió de les ajudes previstes per a la compra de vehicles elèctrics.

El pla estatal Moves III preveu, a més de deduccions fiscals, subvencions d’entre 1.100 i 1.300 euros per a particulars, però s’ha de sol·licitar i no es cobra fins a uns mesos més tard. “Seria millor si aquest ajut fos directe”, assenyala Garcia. De fet, segons un estudi del portal Motos.net, només un de cada quatre motoristes coneix el pla del Govern, que s’ha prorrogat de moment fins a aquest novembre.

Com circulen per Barcelona les 300.000 motos que hi ha a la ciutat?

L’estudi del portal Motos.net assegura que els motoristes estan cada vegada més informats, conscienciats i adaptats a les normes sobre circulació i seguretat viària, però alhora vuit de cada 10 reconeixen que circulen pel voral o que circulen entre els cotxes quan hi ha caravanes. N’ha parlat al bàsics Marcel Blanes, responsable institucional de Motos.net i Coches.net.