‘Les coses bones’, la secció més optimista del “bàsics”, repassa les notícies positives de la setmana amb el periodista Carlos Márquez. Aquesta setmana ha posat la lupa optimista en dues qüestions de ciutat: el Tramvia Blau i la contaminació. El primer, el Tramvia Blau ja té data per al projecte constructiu i, pel que fa a la contaminació, aquest any ha estat el primer en què la ciutat compleix amb els límits de 40 micrograms per m³ que marca la UE.

1. Tramvia Blau, més a prop…? 

Márquez explica que el Tramvia Blau sembla que ja està més a prop. Finalment, al gener, hi haurà el projecte constructiu de renaixement d’aquest comboi emblemàtic acabat i presentat. Això havia d’estar fet després de l’estiu, però reconeix que l’obra pública té aquestes coses i, a diferència del món privat, no passa res si no es compleixen terminis. 

Una empresa privada definirà com ha de ser el renaixement del Tramvia Blau, però també la reurbanització de l’avinguda del Tibidabo. Un cop això estigui enllestit, passarà a mans de l’Ajuntament de Barcelona, que haurà de convocar un concurs públic per executar-ne les obres.  

Tot això coincidirà amb el sisè aniversari de la desaparició del ferrocarril centenari. El periodista aprofita l’avinentesa per tornar a fer una crida per intentar, un cop més, trobar a les “senyores que ploraven el Tramvia Blau” a la plaça del doctor Andreu, el 28 de gener del 2018, a les 19 h. Aquestes desconegudes apareixen en les imatges que Márquez va publicar a la xarxa ‘X’.

Ara, queda per veure si l’Ajuntament finalment es fa seu el projecte i es compromet a impulsar el retorn del Tramvia Blau i la reforma de l’avinguda del Tibidabo.

Com era l’avantprojecte del 2019?

Segons l’avantprojecte del 2019, el Tramvia Blau pararia davant dels Jardins de la Tamarita i no davant de la Rotonda. Hi hauria un carril bici de pujada i desapareixerien unes 70 places d’aparcament, les vies anirien pel mig i s’ampliarien les voreres per sobre de la ronda de Dalt, on pràcticament no hi ha espai per vianants.

Són 1,3 km de recorregut per un dels carrers que millor manté el seu aspecte original de fa més de 120 anys, quan el doctor Salvador Andreu es va imaginar la ciutat jardí de l’avinguda del Tibidabo i el parc d’atraccions. Tot unit per un tramvia i un funicular, la Cuca de Llum.  

Márquez es planteja, hi ha la possibilitat de fer pujar el Tramvia Blau fins al pla dels Maduixers? Què en pensen els veïns? El periodista considera que s’ha de tenir molt en compte la seva opinió, perquè a la carretera de les Aigües hi viu gent i estaria bé pensar d’allargar la línia 196 del Bus de Barri, que dona la volta a la plaça del Doctor Andreu.  

De totes formes, Márquez creu que el projecte constructiu estigui a punt de caure és una bona notícia i que haurem d’estar al cas per veure com ho entoma l’Ajuntament. Ara bé, aposta perquè la foto d’un alcalde a bord del Tramvia Blau en el seu retorn…. és una bona foto.  

A més, recorda que aquest cap de setmana el Parc d’Atraccions del Tibidabo regala entrades per a avis majors de 60 anys i dos nets menors de 16.

2. 2023: rècord de qualitat d’aire 

La primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha actualitzat les dades sobre la zona de baixes emissions. Segons Márquez ha aportat dades interessants, com que a la ciutat ja hi tenim més vehicles circulant amb etiqueta ECO que amb etiqueta B.  

Jaume Collboni, en el mandat anterior, va descartar més restriccions (etiqueta groga). Laia Bonet no va ni descartar ni confirmar res. En principi, tot s’ha de negociar amb el govern i l’AMB. Però, sembla, diu el periodista, que a curt termini no hi haurà un enduriment de les mesures. Tot i que el pla metropolità de mobilitat urbana 19-24 diu: “A partir del 2022 es preveu restringir els vehicles amb etiqueta groga de persones no residents, i a partir del 2024, les restriccions de circulació es podran ampliar a tots els vehicles amb etiqueta groga”.  

Això significa que d’aquí a 15 dies, segons aquest document, gairebé el 20 % dels vehicles que avui entren a la ZBE no podrien fer-ho. Afortunadament per tots ells, es tracta d’un document no vinculant. Així que, per ara, poden estar tranquils.  

Per primera vegada es complirà amb els límits europeus de NO2 

Pel que fa la contaminació, segons les estacions de vigilància de qualitat de l’aire a la ciutat, el 2023 serà el primer any en què Barcelona complirà amb els límits de 40 micrograms per m³ que marca la UE. De gener a novembre, la mitjana de les estacions ha estat entre 16 i 34 micrograms. Márquez recorda que l’incompliment sistemàtic des del 2010 va generar una sanció per part de la UE tant a Barcelona com a Madrid.  

Però alerta, el llindar s’està revisant de cara a 2030 o 2035 i serà de 20 micrograms. I es pregunta si podrem seguir baixant? 

Pel periodista és l’etern debat entre contaminació i congestió, entre sostenibilitat dels vehicles i volum de trànsit. El parc de vehicles s’està renovant, però no es deixa el cotxe a casa. En el mandat anterior és va assegurar que amb la ZBE es produirien 610.000 desplaçaments contaminants menys. Però, segueixen circulant, amb altres cotxes.  

Amb dades de l’abril: respecte al 2015, dins la ciutat hi ha un 11 % menys de cotxes (potser més congestionats) però a la ronda de Dalt, un 8 % més. Barcelona ja no és zona de pas, d’acord, però l’aposta pel cotxe segueix sent prioritària en l’àmbit metropolità, apunta Márquez.