La primera setmana del tall ferroviari per les obres de Rodalies al túnel de Roda de Berà s’ha tancat amb retards d’entre 30 minuts i una hora a totes les línies afectades, unes afectacions superiors a les que s’havien pronosticat en un inici i que han provocat que el volum de viatgers hagi disminuït. En una entrevista al bàsics Antonio Carmona, director de Rodalies, ha expressat la seva preocupació per si no recuperen aquests usuaris: “Ens preocupa que quan acabin les obres no tornin al servei ferroviari“.

Carmona ha demanat disculpes als viatgers pels canvis en la mobilitat que estan provocant les obres, però ha insistit que són per una bona causa: “Patirem molèsties, però el futur servei de Rodalies serà un molt bon servei“. El director de Rodalies ha assegurat que el calendari segueix els terminis establerts. “Esperem, i tot fa indicar, que el 3 de març es recuperi el servei regional sud a Catalunya”.

Tanmateix, ha assegurat que estan treballant per millorar la puntualitat ferroviària durant les obres. Carmona ha explicat que ja es planifiquen tots els trens regionals i de l’R2 Sud amb doble comboi per augmentar la capacitat de passatgers. I de cara a les properes setmanes, estudien si cal redimensionar el servei alternatiu d’autobús segons la demanda de cada línia.

Carmona admet que a Rodalies “li queden anys” per posar-se al dia

En l’entrevista, el director de Rodalies també ha reconegut que a la xarxa “li queden anys per posar-se al dia”. Carmona s’ha referit al Pla de Rodalies de Catalunya 2020-2030, que preveu grans actuacions per fer-hi millores, com ara el futur desdoblament de l’R3, el soterrament de vies a Montcada i les obres d’accessibilitat a les estacions d’Ocata i Arc de Triomf.

Malgrat els retards constants i les queixes dels passatgers habituals, ha assegurat que “hi ha confiança” en el servei per part dels usuaris. “Estem movent 300.000 trens l’any i 130 milions de clients. I la idea és que sigui millor”, ha puntualitzat.

El perfil de grafiter de tren és “violent”

Sobre vandalisme als trens, Carmona ha parlat de “la xacra” dels grafiters. Ha recordat que el 2023 el cost d’aquest tipus de vandalisme va ser d’11,6 milions d’euros i que enguany les xifres són similars. Ha afirmat que el perfil de grafiter és “violent” i per argumentar-ho ha explicat que tiren pedres al personal de seguretat. També ha concretat que Renfe inverteix 23 milions d’euros en seguretat i ha insistit que Catalunya acumula entre el 45 i el 50 % del total d’actes vandàlics a tot l’estat.