Barcelona és o no una ciutat que afavoreix formes saludables de moure’s, com són anar a peu o en bicicleta, el que anomenem mobilitat activa? Això és el que analitza un nou atles que mostra el potencial per caminar o anar en bicicleta de Barcelona, València, Palma i Granada.

Un equip de recerca del Departament de Geografia de la UAB, en col·laboració amb les universitats de Granada, de les Illes Balears i la Politècnica de València, ha elaborat l’Atles de les ciutats per a la mobilitat activa.

L’atles combina 57 variables georeferenciades que proporcionen dades i anàlisis detallades sobre densitats urbanes, pedalabilitat, espais verds, vitalitat urbana i també el concepte de la ciutat dels 15 minuts. N’ha parlat al ‘bàsics’ Oriol Marquet, investigador del Departament de Geografia de la UAB, que explica que “Barcelona es pot considerar gairebé una ciutat de 10 minuts. Hem calculat distàncies caminant fins a un total de 27 destinacions que fem servir cada dia”.

Com ens movem per Barcelona?

L’atles revela que gairebé la totalitat del nucli urbà de Barcelona presenta bones condicions per caminar amb moltes zones amb prioritat per als vianants, que es concentren al centre històric, Sants, Gràcia, Sarrià i el Clot.

Pel que fa a la facilitat per als desplaçaments en bicicleta, el 22 % de la ciutat de Barcelona té una alta pedalabilitat, que es concentra en especial a l’Eixample. Marquet considera que en l’àmbit de la pedalabilitat Barcelona i les altres ciutats espanyoles és on tenen més a recórrer. I parla d’una ciutat que sí que ha fet els deures: “Tenim un cas d’èxit, que és València”.

A més, la ciutat disposa d’un 76 % de la superfície amb equipaments i serveis urbans bàsics, que es troben com a màxim a 15 minuts a peu, una mesura de l’anomenada ciutat dels 15 minuts.