Veïns de sis edificis del carrer de la Constitució, a la Bordeta, es constituiran com a plataforma en contra del projecte urbanístic que preveu convertir l’illa Citroën en un gran parc de 21.000 m², pisos i equipaments. Els veïnat tem que els 210 habitatges anunciats en el projecte es construiran a tocar dels seus edificis, que quedaran “encaixonats i sense llum ni ventilació”. Fins ara han presentat nombroses al·legacions al projecte urbanístic anunciat per l’Ajuntament al juny i han penjat pancartes als balcons com a mostra de protesta.

Un acord explicat des del primer minut

Des del consistori s’insisteix que el projecte urbanístic fruit de l’acord amb Stellantis Espanya està encara en fase inicial i que falten definir les ubicacions i volumetries concretes dels futurs edificis, espais verds i equipaments. “Hem volgut ser transparents i per això hem donat a conèixer l’acord des del primer moment”, ha explicat la regidora de Sants-Montjuïc, Raquel Gil, als consells de barri de la Bordeta i de Sants-Badal, en què el consistori va presentar el projecte al veïnat.

Gil va voler tranquil·litzar els assistents i els va explicar que els equips tècnics es posarien a treballar en la definició de la futura illa Citroën a la tardor, un cop s’aprovi la Modificació puntual del Pla General Metropolità (MPGM) que permetrà tirar endavant el projecte urbanístic. Va afegir, a més, que la idea era facilitar-hi la participació del veïnat, entitats i agents clau. “Us demano un vot de confiança perquè volem que sigui un procés participat amb el veïnat”, va demanar la regidora de Sants-Montjuïc als veïns.

Pèrdua de llum i ventilació i més població

Els veïns del carrer de la Constitució que viuen a tocar de l’actual superfície comercial de la Citroën no estan tranquils amb els arguments donats pel consistori. A més de penjar pancartes als balcons en què expressen els seus temors, han aprofitat el període d’exposició pública del projecte per presentar-hi al·legacions individuals i col·lectives. Asseguren que quan van comprar els habitatges, alguns fa més de 40 anys, el PGM encara vigent preveia la transformació de l’antiga fàbrica en zona verda i no en pisos, com recull el projecte recentment anunciat. “L’Ajuntament ha tingut durant 50 anys el dret per expropiar els terrenys i fer-hi els equipaments que el barri necessita però ha preferit pactar amb un privat”, diu la Berta Navascués.

Aquest veïns temen que els edificis que s’han de fer s’alcin a pocs metres de les seves façanes i els restringeixin l’entrada de llum natural i la ventilació. També lamenten que el consistori hagi decidit seguir construint en una zona de la ciutat massa densament poblada. “El projecte serà de cost zero per a l’Ajuntament però tindrà el cost de sumar població al barri amb més densitat de població de la ciutat“, afirma un veí que recorda que Sants Badal és també el segon barri més densament poblat d’Europa.

Canviar una fàbrica per un parc de 21.000m² i 210 pisos no és encaixonar”
Raquel Gil, regidora de Sants-Montjuïc

L’accés a l’habitatge, una aposta de mandat

El consistori justifica amb satisfacció el projecte acordat amb la multinacional automobilística i ha recordat que un dels objectius del govern municipal actual és millorar el problema d’accés a l’habitatge. Per això, reitera Gil, l’Ajuntament de Barcelona farà habitatge a qualsevol lloc on la normativa urbanística ho permeti. La regidora de Sants-Montjuïc recorda també que el projecte de l’illa Citroën preveu que el 45 % del total d’habitatge serà públic.

Els veïns afectats pel projecte Citroën asseguren que estan molt sensibilitzats amb el problema de l’habitatge a la ciutat però reiteren que “no renunciaran ni a un metre de zona verda a canvi d’edificis de 12 plantes que els encaixonin a casa seva”. Asseguren que la majoria de metres quadrats per a equipaments que s’anuncien al projecte de la Citroën serviran, en realitat, per allotjar uns nous tallers per a TMB.