(ACN / Redacció) La Taula de Prevenció del Suïcidi (TPRS) del 061 Salut Respon ha atès 23.000 consultes en els seus dos primers anys de vida. Ho han explicat a l’ACN responsables del servei, que han afirmat que de juny del 2023 a juny del 2024 han rebut una mitjana diària de 33 trucades, un 16 % més que en el mateix període de l’any anterior. Aquesta unitat està integrada per 70 especialistes i forma part del Pla de prevenció del suïcidi de Catalunya.

La Taula de Prevenció del Suïcidi del 061 Salut Respon es va posar en marxa el 20 de juny del 2022 amb l’objectiu de combatre l’estigma i reduir la taxa de temptatives i mort per suïcidi en més d’un 15 %. Gemma Cuartero, coordinadora d’atenció psicològica del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) ha destacat la importància de disposar d’un servei d’aquestes característiques i ha recordat que “cada suïcidi consumat té entre deu i vint intents previs”.

24 hores al dia els 365 dies de l’any

Ha detallat que aquesta unitat està integrada per un equip multidisciplinari que treballa 24 hores al dia els 365 dies de l’any. Disposa de 70 psiquiatres, infermers i psicòlegs que “s’encarreguen d’atendre les persones que es troben en una situació de crisi, així com familiars o d’altres individus del seu entorn que necessiten assessorament”. En aquest sentit, ha dit que els professionals identifiquen en quin punt es troba l’usuari dins de l’espectre de la conducta suïcida i gestionen, de forma conjunta, l’episodi per buscar estratègies i evitar que la persona es posi en perill.

Una efectivitat del 84 %

Cati Serra, cap del 061, ha recordat que es tracta d’un recurs únic a Europa, perquè l’atenció l’ofereixen sanitaris especialitzats en salut mental i perquè està integrat al sistema de salut de Catalunya. Així, ha destacat el fet que aquests professionals puguin accedir a la història clínica i determinar si les persones que demanen ajuda estan vinculades a serveis d’atenció primària, si prenen fàrmacs o si han patit episodis similars amb anterioritat, entre d’altres casuístiques.

Assegura que aquesta atenció tan centrada en la persona i el fet que qui agafa el telèfon sigui un especialista, contribueix a incrementar l’efectivitat dels servei. “En el 84 % dels casos no hem hagut d’activar recursos domiciliaris ni serveis d’emergències, ni ha calgut derivar la persona a un centre sanitari”, ha comentat.

Hi truquen, sobretot, dones, joves i persones grans

En el 58 % dels casos les persones que truquen són dones d’entre 41 i 65 anys, però també hi ha moltes consultes protagonitzades per joves i adolescents “que pateixen malestar emocional i presenten idees de voler morir”. Expliquen que en aquests casos se’ls ofereix “una intervenció directa amb ajuda del seu entorn”. També afirmen que hi ha un nombre elevat de trucades de persones grans que experimenten “sentiments de soledat o aïllament”.