Samarreta Top Manta

El Sindicat de Venedors Ambulants de Barcelona ha llançat la nova col·lecció de la marca Top Manta. Es tracta de dues samarretes inspirades en les del Barça, en què es pot llegir l’eslògan “Barça o Barzakh”, que significa “Barcelona o mort”. Una frase que, segons els manters, pronuncien molts joves senegalesos quan es disposen a enfilar-se a la pastera amb l’objectiu d’arribar a Europa. Des del sindicat afirmen que l’eslògan “expressa la desesperació i alhora l’esperança, i, al Senegal, és el crit d’una generació”. A més, diuen, és una manera de recordar les 6.618 persones que van morir l’any passat intentant arribar a Espanya, segons l’ONG Caminando Fronteras.

Amb aquesta col·lecció, els manters volen denunciar les polítiques de fronteres de la UE i “les polítiques que perpetuen les desigualtats”. Posen com a exemple “l’espoli de les costes senegaleses per part dels grans bucs pesquers europeus” que, afirmen, deixen sense feina els joves pescadors dels país.

Campanya de llançament

Pel que fa a les samarretes, una té els colors tradicionals del Barça —blau i grana—, i l’altra és negra i grisa. De moment n’han produït, a mà, 400 i ja estan a la venda a la botiga Top Manta, situada al Raval, i al web topmanta.store. Per donar-les a conèixer, el sindicat ha iniciat una campanya de promoció, en la qual participen actors i actrius com Carlos Cuevas, Mia Salapatau o Miki Esparbé.

El sindicat va crear aquesta marca de roba social i solidària ja fa uns. La cooperativa dona feina actualment a 15 persones i al llarg dels anys ha ofert contractes estables a 120 més. Això els ha permès obtenir permisos de residència i poder regularitzar la seva situació al país.